חדשות הצילוםביקורת מצלמותמאמרים על צילוםפורום צילום d-spot.co.il  

Fujifilm FinePix F30

מאת:

לא בכל יום אנחנו כותבים ביקורת למצלמת כוון וצלם פשוטה. אך את הFuji F30 היינו חייבים להציג, זו אחת המצלמות היחידות שראויה להיקרא מצלמת כוון וצלם איכותית לעת עתה. מאז עידן סרט הצילום, מצלמות כוון וצלם דיגיטליות היו בעייתית, במיוחד מעל רגישות של 200ISO. זאת בעקבות השימוש בחיישנים קטנים המייצרים אות חלש ולא נקי שיש להגבירו. רעש רב משפיע לא רק על היכולת של צילום בתנאים אור לקויים אלה גם בעת השימוש במבזק, כאשר הוא מגביל את רמת התאורה/רגישות של הרקע.

כולם יודעים שבמוקדם או במאוחר יגיע עידן הרגישויות הגבוהות במצלמות כוון וצלם. העידן הזה טרם כאן. למרות שישנן שפע של מצלמות כוון וצלם בעלות רגישות של 800 ואפילו 1600 ISO, המצלמות הללו עדיין לא מפיקות איכות תמונה מספקת, בעיקר עקב מערכות הסרת רעשים אשר אינן בנויות למשימה. אחת המצלמות היחידות בשוק שעושה שימוש באלגוריתמים מתקדמים להסרת רעשים, היא הFuji F30.

הכיצד?
FujiFilm F30 – 1600ISO – 100%
לפני שנכנס לאיכות התמונה עצמה, נציין כי הFuji F30 מאפשרת למשתמש לצלם בטווח רגישויות של בין 100-3200 ISO. כפי שניתן לראות מחיתוך ה100% בתמונה למעלה, רגישות של 1600ISO בהחלט ניתנת להדפסה (יש לזכור כי מדובר במצלמת כוון וצלם!). הFuji F30 מכילה 3 מעניינים:
Super CCD HR

היתרון הראשון הוא החיישן הייחודי של Fuji, הSuper CCD HR אשר מכיל תאים מתומנים. הצורך בתאים מתומנים נובע מהרעיון של ניצול שטח טוב יותר מאשר התא ריבועי סטנדרטי. וכאשר מדובר בצילום, אם כימי או דיגיטלי, שטח הוא שם המשחק. רעש, בסופו של דבר הוא לא יותר מסטטיסטיקה – כמה שונים קבוצת פיקסלים זה מזה כאשר המשטח המצולם הוא אחיד. אני נוהג להשתמש בגשם כדי להסביר את עניין הרעש/מטען, וזו לא יכולה להיות הזדמנות טובה יותר:
הגשם מתנהג כמו אור. אם במשטח של מטר על מטר נחזיק 5 דלים בגשם למשך דקה, סביר שנקבל כמות שווה של מים בין דלי לדלי. אולם אם נחזיק ב50 דלים קטנים באותו משטח של מטר על מטר במשך דקה, הסיכוי שנקבל כמות שווה של מים בין דלי לדלי פוחת. זאת מפני שהגשם כמו האור, נופל באופן אקראי על החיישן / דלי.

השורה התחתונה היא שבעולם הצילום, ככול שהשטח שבא במגע עם האור גדול יותר כך יש יותר סיכוי שהמטען בין פיקסל לפיקסל יהיה זהה. ככל שהמטען בין פיקסל לפיקסל יהיה זהה יותר כך יפחת "הרעש". זו אחת הסיבות העיקריות שמצלמות DSLR מפיקות איכות תמונה טובה משמעותית ממצלמות כוון וצלם, השטח הכולל שבא במגע עם האור הוא גדול יותר במצלמות DSLR.
כאן כאמור, Super CCD בא לעזרה, הצורה המתומנת גורמת לשטח הכולל שבא במגע עם האור להיות גדול יותר מאשר חיישנים בעלי מטריקס סטנדרטי. אולם זו בהחלט לא הסיבה שהF30 היא מצלמות כוון וצלם כל כך טובה ברגישויות גבוהות כמובן ביחס למצלמות כוון וצלם אחרות. בעוד שרגישות החיישן אולי טובה יותר, היא אינה מסוגלת לעשות את פעולת הסרת הרעשים. לדוגמא, בביקורת של הNikon D200 שלנו הראנו כי על ידי לקיחת קובץ RAW והפיכתו לתמונה ללא כל עיבוד תמונה מעבר לעיבוד בסיסי, ניתן להעריך מהו איכות האות המתקבל מהחיישן. בדוגמה למטה ניתן לראות כי ללא כל הסרת רעשים, גם עם החיישן של הD200 הרגיש הרבה יותר ביחס לF30, יש צורך בהסרת רעשים מתוחכמת כדי להגיע לתוצאה טובה. מהסיבה הזו, גם אם החיישן של פוגי מעניק 100% אות יותר טוב מחיישנים רגילים בגודל 1/1.8", הרי שזו אינה הסיבה היחידה לתוצאות טובות. זו אך ורק יכולת טובה יותר לספק אות איכותי יותר למערכת הסרת הרעשים שעושה את העבודה הקשה.

מתוך הD200 לאחר הסרת רעשים

ללא הסרת רעשים

Nikon D200 Normal NR@1600ISO – JPEG
Nikon D200 NEF@ 1600 ISO via DCraw
התמונה המקורית במרחב LAB
התמונה המקורית במרחב LAB
ערוץ הL בלבד
ערוץ הL בלבד
ערוצים A וB יחד
ערוצים A וB יחד
ערוץ הA בלבד
ערוץ הA בלבד
ערוץ הB בלבד
ערוץ הB בלבד
מכפיל רזולוציה
שימוש בתאים מתומנים מצריך אינטרפולציית Bayer מתוחכמת ביותר בהשוואה לחיישנים בעלי פיקסלים ריבועיים רגילים. בעבר Fuji אף הציעו רזולוציית קובץ כפולה ממספר הפיקסלים שהיו קיימים בחיישן. הפוטנציאל לבצע פעולות מתמטיות מתוחכמות כדי להפיק ויתר רזולוציה ופחות רעש בהחלט קיים באופן סידור הפיקסלים מהסוג הזה. כך שייתכן שפוגי עושה שימוש בסידור הפיקסלים השונה גם כדי להסיר רעש. מכיוון שFuji F30 אינה מפיקה קובץ RAW אין דרך ממשית להבין האם וכיצד פוגי עושה שימוש ביתרון בפיקסלים המתומנים באופן שמשפיע לחיוב על איכות התמונה. להערכתי אין מדובר ביתרון משמעותי.

עמודים: 1 2 3 4 5 6

תגים: