חדשות הצילוםביקורותמאמריםפורום צילום d-spot.co.il  

מיקוד עוקב וסף זמן המתנה

מאת:

מצלמות הרפלקס עשו דרך ארוכה בנושא המיקוד האוטומטי. ממערכות פשוטות יחסית בעלות איזור מיקוד יחיד התקדמנו למערכות מורכבות בעלות 45 או 51 איזורים בעלות יכולות מיקוד עוקב מרשימות ואף יכולת לזהות צבע ופנים. 

גם ניקון וגם קנון, המובילות בשוק, מאפשרת לצלם להגדיר ולשנות מגוון הגדרות ופרמטרים שמשפעים על התפקוד של מערכת המיקוד. לעיתים הגדרה אחת פשוטה יכולה לעשות את כל ההבדל כאשר מדובר במיקוד עוקב. במאמר זה נתמקד בהגדרה אחת ספציפית במערכות המיקוד של ניקון וקנון, אשר לדעתי כל צלם חייב להבין ולדעת.

הוכחה לכך שסוסים עוצרים עם ארבע רגליים – Canon EOS 1D Mark III, מיקוד עוקב.

סף זמן ההמתנה

ההגדרה שנדבר עליה במאמר זה היא הגדרה הקובעת למצלמה את הסף שממנו המצלמה תחליט למקד על נושא חדש במקרה שנקודת המיקוד תצא מחדות באופן פתאומי. ברוב המקרים כאשר מבצעים מיקוד עוקב, המיקוד יעבוד באופן היעיל ביותר כאשר הגדרה זו נמצא על הגדרת הברירת מחדל. אולם במקרים מסויימים, אפשר ממש להרגיש שהגדרת הברירת המחדל היא פשוט יותר מידי. צלמים שלא יודעים כיצד לעבוד עם הגדרה זו ירגישו שמשהו עוצר בעדם מלמקד מספיק מהר ואני מאמין שיהיה כאילו שיאשימו קודם את המצלמה לפני שיאשימו את עצמם.

במצלמות ניקון החדשות, Nikon D3/700/300 הגדרה זו נקראת a4: Focus tracking with lock-on והיא נמצאת בתפריט הCustom תחת הכותרת "Autofocus".

במצלמות קנון מסדרת הEOS1 הגדרה זאת נקראת Servo tracking sensitivity וניתן להגיע אליה בתפריט Custom. בEOS 1D Mark III והEOS 1Ds Mark III הגדרה זו נמצאת תחת סעיף CF III-2.

עיקרון המיקוד העוקב – בקצרה

עיקרון המיקוד העוקב הוא פשוט מאוד, ההנדסה היא זו שמורכבת. אפילו מצלמה בעלת איזור מיקוד אחד מסוגלת להבין האם הנושא מתקרב או מתרחק מהמצלמה. אולם איזור מיקוד אחד אינו מסוגל לספק למצלמה מידע האם הנושא עומד לחצות את הפריים ולאיזה כיוון הוא נע. המשימה תהיה הרבה יותר קלה ככול שלמצלמה יהיו יותר איזורי מיקוד.

שחקן כדורגל שנע משמאל לימין בזמן שהוא מתקרב למצלמה מהווה אתגר אמיתי למצלמה ולכן לצפיפות איזורי המיקוד יש חשיבות רבה ביותר. למשל, במערכות הישנות של ניקון כמו זו שבNikon D2x ישנה מגבלה אמיתית ביכולות של המצלמה לעקוב אחרי הנושא בתוך הפריים. לD2x (שלא בדומה למערכת המתקדמת של קנון בEOS 1 בעלת 45 איזורים) יש 11 איזורי מיקוד המפוזרים רחוק מאוד זה מזה בפריים. משמעות הדבר היא שבמיקוד עוקב הזמן שוקח לנושא לעבור בין איזור מיקוד אחד לאיזור מיקוד אחר הוא ארוך בהרבה מהזמן שנדרש במערכת המיקוד של קנון (או במערכת החדשה בעלת 51 איזורים של ניקון). בתוך הזמן הזה למצלמה אין מושג מה כיוון הנושא או האם הוא שינה את כיוונו בין האיזורים. ככול שיהיו יותר איזורי מיקוד וככול שהם יהיו צפופים יותר כך יש יותר מידע למצלמה לחשב את תנועתו של הנושא. המצלמה אפילו תוכל לחזות באופן מדוייק יותר איפה יהיה הנושא כאשר המראה תעלה והסגר יפתח כדי לבצע חשיפה. כמובן שבזמן שהמראה מתחילה את תנועתה למעלה, המצלמה עוורת לחלוטין לגבי הפריים. כך שהיכולות לחזות טוב יותר תנועת הנושא היא חיונית ביותר (וגם מהירות המראה כמובן) כדי לקבל תמונה חדה.

הדמיה של Nikon D2x בעלת 11 איזורי מיקוד מפוזרים מול Canon EOS 1D Mark III בעלת 45 איזורי מיקוד צפופים. בגלל פיזור איזורי המיקוד ידרש לנושא יותר זמן לעבור בין איזור לאיזור, זמן שבו הNikon D2x תתקשה לזהות את כיוונו ומהירותו. אם הנושא ישנה את כיוונו בפתאומיות בזמן שהנושא נמצא בין כמה איזורי מיקוד, הNikon D2x עלולה לזהות זאת מאוחר מידי - בהתאם לגודלו של הנושא.

החיים לא קלים – למצלמה

המצלמה, שלא בדומה לאדם, לא יודעת להבחין בין הנושא שאותו אנחנו רוצים לצלם לבין סתם נושא שנע בפריים. למשל, נניח שבפריים יש שחקן כדורגל שאנחנו מכוונים עליו את איזור המיקוד. מצב בהחלט הגיוני שעלול לקרות במשחק כדורגל הוא ששחקן אחר (בחוצפתו) חוצה את הפריים ומסתיר לנו את השחקן שאחריו אנחנו רוצים לעקוב. במקרה כזה המצלמה עלולה לנסות להכניס אותו למיקוד, כי אין לה דרך לדעת שהשחק החוצפן הוא לא זה שאנחנו רוצים לצלם. כאן נכנסת הגדרת סף זמן ההמתנה לתוקף. הגדרה זו קובעת כמה זמן המצלמה צריכה לחכות לפני שהיא תנסה להינעל על השחקן החוצפן. כדי לבצע מיקוד עוקב יעיל, בעזרת הגדרה זו הצלם יכול לקבוע את הסף שמתחת אליו המצלמה מצפה שהשחקן החוצפן יחלוף מהפריים והשחק המבוקש יחזור לזווית הראיה. ככול שהגדרה זו תהיה גבוהה יותר, המצלמה תחכה יותר זמן. הגדרה נמוכה יותר, תגרום למצלמה לנסות להינעל על השחקן החוצפן מהר יותר.

Nikon D300 בהגדרת סף זמן המתנה ברירת מחדל. ניתן לראות כיצד המצלמה מחכה לנושא שיחזור מאחורי "השחקן החוצפן" ואינה מנסה להתמקד מייד על הנושא החדש שעבר מול הפריים.

טעויות צלם

ישנו עוד מקרה נפוץ שהגדרת סף זמן ההמתנה רלוונטית אליו. כל צלם שמצלם עם עדשות ארוכות מכיר את המקרה שבו הוא לא כל כך מצליח לעקוב אחרי הנושא. בכל זאת, לעקוב אחרי מכונית מירוץ עם עדשת 400 מ"מ או יותר זו לא משימה קלה. כאשר הגדרת סף הגדרת זמן ההמתנה נמצא על ברירת המחדל המצלמה תצפה שהנושא יחזור לפריים גם כאשר הצלם מתקשה לשמור על הנושא מתחת לאיזורי המיקוד. המצלמה לא תנסה מייד להתמקד על הרקע ותשמור על המיקוד בצפיה לראות את הנושא שוב בתוך זמן מוגדר. אם אתה צלם מאוד לא ייציב או מנסה בכל מחיר לצלם מהיד עם עדשה ארוכה, יכול להיות שכדאי לנסות להגדיר את סף לזמן ארוך יותר. שימושי בצילום ציפורים.

מתי נדרש זמן המתנה קצר?

Nikon D300, סף זמן המתנה נמוך יקצר את הזמן שבו המצלמה תתמקד מחדש על הרוכבים מאחור - לאחר שהרוכב הנוכחי ייצא מהפריים.

זמן המתנה קצר נדרש כאשר הנושאים מתחלפים במהירות בפריים. למשל, לפני כמה שבועות צלמתי רוכבי אופניים כאשר רציתי לצלם כמה תמונות ברצף לכל רוכב. היו לי רק רק מספר שניות מועטות לצלם כל רוכב כאשר בצעתי צילום רציף של כמה תמונות למשך טווח נסיעה של 10 מטרים לערך (בהערכה גסה). הרוכב הבא שנכנס לפריים שגם אותו רציתי לצלם, נכנס במרחק של כמה מטרים אחרי הרוכב הראשון. מכיוון שהגדרת הסף שהייתה מוגדרת במצלמה הגבילה את הזמן שבו המצלמה ננעלה על נושא חדש, המצלמה פשוט סירבה (ובצדק) לנסות למקד על הרוכב השני במהירות. המצלמה פשוט חכתה לרוכב הראשון שיחזור לפריים – כמובן שרק אני המשתמש יכול לדעת שזו אינה כוונתי. 

הפתרון למצב היה להקטין את הסף שבו המצלמה מחכה לרוכב הראשון, עשיתי זאת בעזרת הגדרת a4: Focus tracking with lock-on בNikon D300 לShort. במצב הזה המצלמה מייד עברה למקד על הרוכב הבא שהיה רחוק יותר בכמה מטרים מהרוכב הראשון.

פתרון מודרני – זיהוי צבע בניקון

מערכות ניקון החדשות שבNikon D3/D300/D700 עושות שימוש גם בחיישן מדידת האור הצבעוני בזמן מיקוד עוקב כדי להכניס גם צבע למשוואה. המצלמה למעשה מסוגלת למדוד צבע מהפריים ולעקוב אחרי אותו הצבע במרחב הפריים. 

לדוגמא, במשחק כדורגל אפשר לנעול את המצלמה לצבע החולצה האדום של השחקן אותו אנחנו רוצים לצלם. במצב הזה אם יעבור שחקן עם חולצה בצבע אחר בפריים או במקרה שהפריים מכיל רק דשא ירוק, המצלמה תמיד תעקוב אחר הצבע האדום. גם אם הוא יוצא מהפריים למשך זמן רב! המצלמה אפילו תשנה את איזורי המיקוד בהתאם לתנועתו של השחקן בעל הצבע האדום. זו לא עוד מאפיין לאנשי השיווק שאין לו שימוש בעולם האמיתי, זו מערכת שבאמת עובדת ועובדת היטב.

כדי להגדיר את המערכת החדשה של ניקון לעקוב אחר צבע יש להגדיר את הגדרת הa3 Dynamic AF area על:

51 points (3D-tracking)

בנוסף יש להגדיר את מתג המיקוד בגב המצלמה לאמצע. לא לשכוח להגדיר את מצב המיקוד לAF-C אחרת המיקוד העוקב אינו מופעל. כדי להינעל על צבע יש למקם את אחד מאיזורי המיקוד על הצבע אותו רוצים לנעול, וללחוץ חצי לחיצה. כל עוד מחזיקים את חצי הלחיצה המצלמה נעולה על הצבע. בכל חצי לחיצה המצלמה ננעלת על צבע חדש.

סיכום

הגדרת הסף שממנו המצלמה מחפשת נושא חדש להתמקד עליו היא הגדרה חיונית להבנה במיקוד עוקב. אנסה להכניס את כל הכתוב למעלה למשוואה פשוטה וכללית:

  • כאשר מצלמים מאותה נקודה והנושאים מתחלפים זה אחר זה בפריים – כדאי להוריד את סף זמן ההמתנה. ככול שהמרחק בין הנושאים קרוב יותר כך זמן ההמתנה צריך להיות קצר יותר.
  • כאשר עוקבים אחר אותו נושא (כמו במקרה של משחק כדורגל) סף זמן ההמתנה יכול להישאר בהגדרת היצרן או אפילו ניתן מעט להגדיל את הסף.
  • כאשר עוקבים אחרי נושא במהירות גבוהה מאוד שנע לרוחב הפריים (כמו מכונית או ציפור) כדאי לנסות להעלות את סף זמן ההמתנה. במיוחד כאשר עושים שימוש בעדשות ארוכות.
  • טיפ קטן בנושא, אם מכוונים את המצלמה לסף זמן המתנה ארוך, אפשר בטעות לגרום למצלמה להמתין הרבה זמן כאשר היא ממוקדת לרקע. עזיבה של כפתור המחשף וביצוע של חצי לחיצה מחודשת תאפשר לקצר את זמן ההמתנה בצורה משמעותית.

תגים:

  • מאת מדריך לשימוש מתקדם בNikon D3» d-spot.co.il:

    […] של המצלמה, כמו הגדרת סף ההמתנה במצב מיקוד עוקב (נושא שכתבנו עליו בהרחבה בעבר). בנוסף עובר מדריך על נושאים נוספים כמו: מערכת התפריטים, […]