חדשות הצילוםביקורותמאמרים על צילוםפורום צילום d-spot.co.il  

Canon 50D מנקודת ראייה של משתמש

מאת:

גילוי נאות: כתבה זו נכתבה על ידי דב קליין עבור מועדון הצלמים המקצועי של קנון.

עברה לה שנה מאז הכריזה CANON על מצלמת 40D, והנה יצאה שוב עם המצלמה היורשת 50D. 
ניגשתי לבדוק מה חדש במצלמה הזאת לעומת הקודמת. אקדים ואומר שאין בכוונתי להלאות אותכם במפרטים שקיימים לרוב ברחבי רשת האינטרנט. כמשתמש קנון ותיק אני רוצה לתאר בפניכם את חווית המשתמש וההתרשמות שלי מהכוכבת החדשה. גוף המצלמה נשאר נוח כפי שהיה ב-40D. המצלמה מתישבת היטב ביד, ונותנת תחושה של מוצר חזק ורובוסטי. רוב כפתורי ההפעלה (מלבד אחד) נשארו כפי שהיו ממוקמים ב-40D. כך גם מנגנון הפוקוס המוצלח הועבר כפי שהוא. בכך משדרת קנון, ובצדק, שהרכב מנצח לא מחליפים. מנגנון הפוקוס מורכב מ-9 נקודות מלבניות המסודרות בעינית במערך של מעויין. כל נקודות הפוקוס קטנות ובכך מאפשרות מיקוד מאוד מדוייק באזורים שונים באוביקט הצילום – למשל בעין האדם, כל נקודת הפוקוס מוצלבות, המשמעות היא שכל נקודת פוקוס במערך זה רגישה לשינויי קונטראסט גם אנכיים וגם אופקיים דבר שמאיץ באופן ניכר את תהליך רכישת המיקוד.

שלושה שינויים משמעותיים התווספו ל-50D: חיישן מסוג CMOS בגודל של 15 מיליון פיקסלים, מעבד תמונה חדש DIGIC 4, וצג אחורי "LCD 3 עם רמת פירוט מדהימה ביופיה ברזולציית 480X640 VGA פיקסלים, או במילים אחרות כ- 920,000 נקודות המרכיבות את התמונה. אי אפשר להישאר אדיש למראה הצבעוני והעשיר של התמונה בצג החדש. עם הצפייה בתמונה הראשונה שצילמתי, קראתי "WOW". כיום, בצילום דיגיטלי, הצג האחורי ורמת הפירוט שבו מהווים נדבך חשוב להערכה טכנית של חדות ואיכות התמונה בשטח. צג מפורט כזה בהחלט יכול לחסוך עוגמת נפש רבה בצפייה בבית. השיפור הזה בא לידי ביטוי גם בפונקציה של הגדלת התמונה ZOOM-IN, מגדילים ומגדילים וממש אפשר להבחין באיכות המיקוד, מיקומו, ובפרטים נוספים בפריים.

בנוסף לנאמר, יש לציין שצג איכותי בהיר ומפורט חשוב בכמה וכמה מקרים. לדוגמה: צלם עיתונות שרוצה לצלם במוד LIVEVIEW  מעל לראשים, יכול להניף כלפי מעלה ובאלכסון את הידיים ולהמשיך לצלם. צלמי מאקרו וסטודיו יכולים להגדיל את התצוגה ולמקד ידנית באופן מושלם, בדיוק בנקודה שהכי חשובה להם בפריים. צג טוב נותן פיתרון איכותי, גם לצילום מגובה ריצפה או קרוב אליה, וגם בתנאים שבהם העינית חשוכה או שלא ניתן לצפות דרכה. ניתן לומר שקנון עשתה כאן עבודה מצויינת ושיפרה לאין ערוך את הצפייה לעומת המסכים הקודמים. תכונות חשובות נוספות שהוענקו לצג החדש הינן זויות צפייה של 170 מעלות לכל צד, שיפור הצפייה בתאורת שמש חזקה וציפויים כנגד שריטות והחזרי בוהק. ובמילה אחת: תענוג!

מעבד תמונה חדש DIGIC 4, משפר בין היתר מספר דברים חשובים: למרות גדילה מדהימה של 50% במספר הפיקסלים לעומת ה-40D על אותו שטח החיישן, עדיין נשמרת היכולת של צילום ברצף בקצב של כ-6 תמונות בשניה. תכונה זאת היא חגיגה של ממש לצלמי טבע וספורט (אך לא רק) שרוצים "בשר לקרופ" תוך כדי שמירה על פרטים ועל קצב ה"אש". מצלמה עם פיקסלים רבים מאפשרת שימוש באורך מוקד קצר יותר. כלומר, ניתן להשיג תוצאה טובה, הכוללת מספיק פיקסלים (למרות הקרופ), תוך כדי שימוש בעדשות זולות יותר ואף קלות יותר.

תכונות נוספות למצלמה ולמעבד החדש ב- 50D מאפשר, הינן:
כיול עדין ומדויק של המיקוד האוטומטי, שיפור מוד Live View, פונקציית Auto Lighting Optimizer, פונקציית Peripheral Illumination Correction, שיפור ב- User Interface, מחבר HDMI, מנגנון ניקוי חיישן, העלאת סף רגישות הצילום.

המעבד מאפשר כיול עדין ומדויק של המיקוד האוטומטי לכל עדשה. מידע זה נשמר במצלמה, ובכל פעם שהעדשה מוחלפת, נשלף המידע ומיושם בעת ביצוע מיקוד אוטומטי. הפונקציה החשובה הזאת היתה קיימת בעבר רק במצלמות המקצועיות מסדרה 1 וכעת הועברה גם אל ה-50D.

במוד Live View, מצאה חן בעיניי האפשרות לשנות את שיטת המיקוד למצב זה. משמע אפשר לקבוע שמנגנון המיקוד הרגיל במצלמה יפעל, כלומר: עם הלחיצה, המראה תעלה. יתבצע פוקוס באמצעות מנגנון הפוקוס המובנה, ואז המראה תחזור. כמו כן, ניתנת האפשרות למיקוד אוטומטי כמו במסרטת וידאו על האות המוצג בצג, וזאת בעזרת כפתור AF-ON. במוד זה, Live view, ניתן להפעיל פונקציית "זיהוי פנים" כמו במצלמות P/S.

פונקציית Auto Lighting Optimizer נוספה ל-50D. היא משפרת את איכות התמונה במצבי תאורה בעייתיים. איך זה עובד? המצלמה מנתחת את הבהירות והניגודיות של הנושא ביחס לסביבה. ואז, באופן אוטומטי, מופעל אלגוריתם כזה שדואג למצב האופטימלי של איכות התמונה. הצלם יכול לצלם מבלי להיות מודאג מתוצאות לא נעימות, כפי שלעתים מקבלים בסיטואציות שונות.

Auto Lighting Optimizer משפר את התמונה במצבים הבאים:
1. רקע בהיר לעומת הנושא (אור אחורי).
2. תת חשיפה כתוצאה מצילום של נוף מושלג.
3. תאורת פלש חלשה כתוצאה מרקע אחורי בהיר.
4. סצינות בעלות ניגודיות נמוכה כמו למשל ביום מעונן.

לפונקציה זו ישנן 4 רמות, והמשתמש יכול להחליט במי מהן להשתמש:
Disable, Low, Standard, Strong.

auto-lighting-optimizer

פונקציית Peripheral Illumination Correction 

במה מטפלת הפונקציה? ובכן, באופן טבעי לכל עדשה, באשר היא, ישנה נפילה מסוימת של כמות אור בפינות התמונה (בעיקר בעדשות רחבות זוית בשימוש בצמצמים פתוחים). הדבר מתבטא בכך שהפינות חשוכות יותר ממרכז התמונה. בשפה המקצועית התופעה מכונה כ- (Vignetting (fall-off. מה שקנון עשתה כאן, היא למדה היטב את כמות ועוצמת הנפילה של האור מהפינות כלפי המרכז, ובאמצעות אלגוריתם שמובנה ב-50D היא מתקנת את "הפינות החשוכות". דבר זה נותן לנו תוצאה חלקה ונאה לעין. ישנה אפשרות להפעיל או שלא להפעיל את הפונקציה. למשל אם רוצים שצילום יראה קלאסי עם מראה של פעם אפשר לעשות זאת ע"י אי הפעלה של הפונקציה. לחליפין אם ברצוננו לבצע צילום טכני נקי, או לקבל שמיים חלקים בפינות נוכל כמובן להפעיל את הפונקציה. 

peripheral-illumination_offperipheral-illumination_on

 

ה-50D קיבלה שינוי מרענן נוסף בכל מה שקשור ב- User Interface. כלומר, כל התפריטים עוצבו
מחדש, באופן שמזכיר את התפריט הקודם, אבל גם כאן כל השינוי בעיצוב ובגישה אל הפקודות נעשה עוד יותר ידידותי למשתמש. זה אומר שקנון חושבת כל הזמן כיצד לשפר ולשפר.

בדופן השמאלית של המצלמה נוסף מחבַּר (HDMI (High-Definition Multimedia Interface:
HDMI הינו תקן להעברת אותות וידאו ואודיו בין ציוד אודיו-וידאו וטלוויזיה בהפרדה גבוהה, או מחשב לצג איכותי. התקן מגדיר את המחבר החשמלי בציוד הקצה, כמו גם את הכבלים הדרושים לחיבור בין המכשירים השונים. במחבר זה ניתן להעביר אותות וידאו ברזולוציה הגבוהה ביותר 1080*1920. היתרון הגדול של המחבר, הוא בכך שניתן לחבר טלוויזיית LCD בהפרדה גבוהה אל המצלמה ולצלם במוד LIVE VIEW. היות ואת התמונה רואים בטלוויזיה, ניתן ממש לדייק בפרמטרים של צילום (תאורה, פוקוס ועוד) בעיקר בצילום סטודיו.

מנגנון ניקוי חיישן כנגד אבק שופר ע"י הוספת ציפוי fluorine בחזית ה-Low pass filter של החיישן. דבר זה מאוד חשוב לצלמים: כמה שפחות אבק פחות צרות ופחות פריימים מזוהמים.

ה-50D תוכננה לעבודה של 150,000 מחזורי תריס. ה-50D ניחנה באפשרות לצלם ברגישות של עד ISO 12800. זו ללא ספק רגישות גבוהה שטרם הוכרה במצלמות של קנון. בתפריט המצלמה, סומנה רגישות זאת כ-H2. משמעות הדבר היא שזאת הגברה אלקטרונית מובנית ולא רגישות טבעית. נשאלתי מספר פעמים בשביל מה צריך רגישות כזו גבוהה. ובכן, ישנם מצבים בהם כמות האור ממש, אבל ממש, קלושה. אין בנמצא חצובה, ובכל זאת אנו חייבים, ולפעמים אף בכל מחיר, לצלם את התמונה. בתמונות שלפניכם מוצגות 2 סיטואציות בהן לא ניתן לצלם ללא חצובה ואף לא בהחזקה ידנית. טיפוס לרגישות של ISO 12800 איפשרה בכל זאת לצלם את התמונה בהחזקה ידנית. את נתוני הצילום תוכלו לראות מתחת לתמונות. מבחינת רעש, נכון שאיכות התמונה היא לא משהו שניתן להתפאר בו, אך בהחלט בהחלט ניתן לומר שהתמונה שמישה לחלוטין. כי בכל זאת צילום כזה עדיף ביד מאשר כלום, בעיקר כשמדובר במצבי קיצון.

בדוגמאות תוכלו להתרשם מקרופ של 100%. התמונות צולמו ב-JPEG הוקטנו והושארו כפי שהן. לא בוצע שום חידוד.

12800_strong_2
12800_strong

כאמור אחד השינוים המשמעותים ביותר הינו הכללת חישן חדש CMOS של 15 מיליון פיקסלים. 
קנון לחצה על דוושת הפיקסלים הזאת לא כי היא יכולה, אלא, כתוצאה מאיסוף נתונים מהשטח מדרישת הלקוחות  ומסקר שוק. סקר השוק נעשה בכמה אזורים, אך בעיקר באסיה, אירופה, וארה"ב.
לא מעט אנשים הרימו גבה והביעו תמיהה בדבר נקודה זאת. מי צריך 15 מגה פיקסלים? ועוד בצפיפות הכי גדולה למצלמת DSLR כיום? יש הגורסים שכל אופטיקה קורסת בצפיפות פיקסלים כזאת. האמנם? ניגשתי לבחון את החדות והפרטים.
לצורך כך החלטתי להקשות מעט בכל הקשור לבדיקת חדות אפקטיבית פונקציונלית יום יומית ע"י בחירה של תאורה בעלת ניגודיות נמוכה. בחרתי בצמצם f/5.6. צמצם זה הינו משהו שיותר קרוב להחמרה בתנאים, מאשר להטבתם. השתמשתי בברושור המכיל טקסט שהדבקתי על הקיר. אורך המוקד נבחר להיות 50 מ"מ. והעדשות שנבחרו לטובת הענין הינן EF24-105 F/4 L IS והעדשה החדשה EF18-200 IS. את הניסוי ביצעתי עם שתי המצלמות 40D ו-50D. 
המצלמה הונחה על חצובה, והצילום בוצע בעזרת קוצב זמן. 
בדוגמאות הבאות תוכלו לראות את המטרה בצילום פתוח ולאחריו את הקרופים של 100%. לא בוצע שום חידוד ושום טיפול אחר בתוכנה. כידוע, שימוש בצמצם סגור יותר, חידוד התמונה, וטיפול בניגודיות כמקובל, יקפיץ החוצה את כל הפרטים.
בתמונה הפתוחה תוכלו לראות את הדגימות שמסומנות במסגרות אדומות מהן לקחתי את הקרופים של 100%. 

להלן נתוני ברירת המחדל של המצלמות: 

Aperture-Priority AE

Shooting Mode

1/200

Tv (Shutter Speed

5.6

Av (Aperture Value

Spot Metering

Metering Mode

0

Exposure Compensation

100

ISO Speed

50.0mm

Focal Length

Fine

Image Quality

Custom

White Balance Mode

One-Shot AF

AF Mode

Standard

Picture Style

3

Sharpness

0

Contrast

0

Saturation

0

Color tone

sRGB

Color Space

Self-Timer Operation

Drive Mode

sharpen_spots_locations_a

sharpen_samples

שימו לב כמה השטח הנבדק קטן (0.1%) ביחס לפריים ובכל זאת רואים באופן ברור את הפרטים. אני בהחלט חושב שהתוצאה הזאת טובה מאוד.

דוגמאות נוספות

דוגמת חדות ופרטים בנושא עם ניגודיות גבוהה וצמצם סגור. 
הקרופים הינם 100% ללא חידוד.

מצלמה:50D
עדשה: EF16-35 F/2.8 L
אורך מוקד: 25 מ"מ 
צמצם:f/11
מהירות: 1/250 שניה.
רגישות: ISO 100

 

img_00191f

דוגמת חדות ופרטים בנושא עם ניגודיות נמוכה בתאורה טבעית:
הקרופים הינם 100% ללא חידוד.

מצלמה:50D
עדשה: EF16-35 F/2.8 L
אורך מוקד: 18 מ"מ 
צמצם:f/5.6
מהירות: 1/30 שניה.
רגישות: ISO 400

50d_1635_f4

לאחר ניתוח תוצאות בדיקת החדות והפרטים אני יכול לומר באופן מובהק שכל עדשות ה-L של קנון, וכל שאר העדשות החדשות אשר כוללות IS, וכן עדשת EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM, יכולות להפיק תוצאות טובות בעלות רזולוציה גבוהה, ללא קשיים.

מבחן הרעש של ה-50D

כאמור, משהו מאוד מעניין קרה ב-50D. צפיפות הפיקסלים גדלה ב-50% לעומת ה-40D על אותו שטח חיישן, דבר שחייב את קנון "להדביק" את הפיקסלים זה לזה ללא רווח. בו בזמן הגדילה קנון את טווח ה-ISO לערכים של עד 12800. כדי להשיג זאת היתה צריכה קנון לשפר מאוד את יעילות לכידת קרני האור (הפוטונים) לכל פיקסל, להגדיל ולשפר את כושר העיבוד ע"י הכנסת מעבד חדש DIGIC 4 וכן לשפר את האלגוריתמים של עיבוד התמונה. המשימה הזאת נראית מאוד מאוד קשה.

כדי לבחון מקרוב האם הצליחה קנון להגיע לרמת ניקיון נאותה. בניתי סצינה שמבוססת על אור טבעי. אני סבור שזאת הדרך הנכונה לדמות את תנאי הצילום "בחיים האמיתים" שברוב מצבי הצילום שלנו. כמו כן, יש לציין שבמצב זה אין תאורה מלאכותית אשר יכולה בקלות להשפיע על כמות הרעש, עוצמתו, ואופיו.

בתמונה שלפניכם מתוארת הסצינה אותה בניתי לצורך המבחן. דאגתי להכין את ה-SETUP בזמן, כך שכל שלב הצילומים יהיה מהיר. בחרתי את שעת הצילום לאמצע שעות הבוקר 10-12 ודאגתי שלא תיכנס שמש ישירה. באופן הזה נשמרו כל תנאי הניסוי לכל אורכו.
הניסוי בוצע בין 3 מצלמות 40D ,50D ,5D, כשהמצלמה ממותקנת על חצובה וקוצב זמן מופעל. בזמן הצילום, הסתרתי את העינית כדי שלא יכנס אור למערכת מכיוון העינית. נבחר צמצם f/8 לקבלת איכות וחדות מרבית. העדשה למבחן זה נבחרה להיותEF50mm f/1.2 L . במצלמת ה-5D השתמשתי בעדשת EF85mm f/1.8 וזאת, כדי להתאים את זווית הצפייה לתוצאה המתקבלת ב-40D וב-50D.
ה-Picture Style כוון למצב Standard. מוד הצילום כוון ל-Aperture-Priority AE. מד האור כוון ל-Center-Weighted Average. המיקוד בוצע באופן ידני מדוייק על כפתור הג'וי סטיק של הטלפון הנייד המוצג בתמונה. נבחרו 6 נקודות דגימה כדי לכסות את מירב האפשרויות: תגובה לצבע, תגובה לצלליות, תגובה לגוונים בהירים וכהים, וכן תגובה לגווני ביניים 18% אפור.

ל-50D נוספו 4 דרגות להפחתת "רעש" לבחירת המשתמש, בהן הוא יכול לבחור את העוצמה הדרושה לו: Disable, Low, Standard, Strong. לעומת ה-40D שבה ישנן 2 אפשרויות NR=OFF ו-NR=ON.
את הניסוי ביצעתי בכל המצבים, אבל הגעתי למסקנה שהתנאים האופטימלים הינם Noise Reduction=On במצלמת ה-40D. במצלמת ה- 50D התנאים האופטימליים הם Noise Reduction = Low. וכידוע ל-5D אין בכלל פונקציית Noise Reduction.
מבחן זה בוצע כשהפלט הינו גם RAW וגם JPEG באיכותו המרבית.
אני חושב שנכון יותר להציג את תוצאת ה-JPEG היות ובמצב זה נבחן כל מכלול המערכת-חיישן-מעבד.

כאמור, המבחן בוצע בין 3 מצלמות 40D ,50D ,5D. נבחנו כל הרגישויות (החל מ-400) במצלמות. במצלמות 5D ,40D סף הרגישות מסתיים ב- ISO 3200 ואילו ב- 50D הוא מגיע ל- ISO 12800.
בחרתי להציג את התוצאות של הרגישויות העיקריות, כי הן מייצגות נאמנה: 400, 800, 1600, 3200, 6400, 12800.

high-iso_noise_spots_locations_a1

iso-compare-40d_50d_5d

סיכום ומסקנות

רמת ניקיון הרעש שהושגה ב-50D במוד של Low דומה מאוד למצלמת ה-40D. זה לכשעצמו הישג מאוד מאוד גדול, כשזוכרים שכמות הפיקסלים ב-50D גדולה יותר ב-50%(!) לעומת ה-40D. אי אפשר להקל ראש בכך, בעיקר כשמקבלים עוד 5 מגה פיקסלים כמעט במתנה.

אפשר כמובן למתג את המצלמה למצבי ניקוי של STANDARD או STRONG ולהשיג ניקיון טוב עוד יותר. אבל לדעתי ניקיון במוד של Low משיג בו זמנית איזון טוב בין רמת הפרטים המוצגים ובין רמת ניקוי רעשים טובה מאוד. אני משוכנע מעל לכל ספק שה-50D שודרגה באופן ניכר ביחס ל-40D וזאת לעומת מה שעשתה קנון בעבר: במעבר מ-20D ל-30D או במעבר מ-1D Mark 2 ל-1D Mark 2N.

אחד הדברים שעליהם אני מצר הוא שלא נכללה ב-50D היכולת לצלם בוידאו כפי שנעשה ב-5DMark2. אני מניח שבדור הבא נראה גם את זה. ה-50D מציגה המון המון תועלות חדשות למשתמש ביחס ל-40D. היתרון הגדול של ה-50D טמון ברזולוציה, כמובן. ברזולציה גבוהה מאוד, קשה יותר להוציא תמונה נקיה כל כך. ועל כך, אני מסיר את הכובע בפני קנון. אני חושב שה-50D יכולה לשמש בהחלט, לא רק כמצלמת גיבוי לצילום מקצועי, אלא אף מעבר לכך, במקרים מסויימים היא יכולה לנגן ככינור ראשון ללא בעיה. קנון הציגה מוצר שהיחס עלות-תועלת מאוד מאוד משתלם ללקוח.

לו היו שואלים אותי מה אני מעדיף, 40D או 50D, התשובה היא ללא ספק 50D. לכל מי שאין לו כלל מצלמה, או שהינו בעל מצלמה מדגמים קודמים.  (כמו 10D, 20D, 30D, 300D, 400D, 450D) אני ממליץ בחום על ה-50D.

תגים: , ,