מינולטה A1 – חצי מילימטר ממצלמת SLR

מאת:


מה מינולטה לא יעשו כדי להיכנס בחזרה למקום ריאלי במירוץ הצילום
הדיגיטלי.. ינסו לבדם, יתאחדו עם קוניקה, ולבסוף יוציאו את מצלמת הכמעט רפלקס
A1.


מאפיינים מפתיעים, והרבה תמונות להמחשה מנסים ומצליחים להציב את
מינולטה על המפה.


מצלמת ה A1 המבוססת ומחליפה את מצלמת ה DiMAGE 7Hi. חיישן המצלמה,
CCD "2/3 בעל 5 מיליון פיקסלים אפקטיביים. החיישן דומה לזה שהיה במצלמת ה DiMAGE,
אך מכיל מנגנון ניעור לחיישן שאמור לסלק מעליו אבק ולכלוכים לא רצויים על ידי לחיצה
פשוטה על לחצן בקדמת המצלמה. עיבוד התמונה שופר ב A1 למעבד חדש- Cx II.המעבד החדש
אמור לגרום לשיפורים בערכי הצבע, בניגודיות התמונה והחידוד תוך שמירה על כמות רעשים
נמוכה. גם הממיר האנלוגי-דיגיטלי (A/D) שופר לממיר 14 ביט. כמות הגוונים בכל ערוץ
צבע עלתה הודות כך ל 16,384 והתחום הדינאמי טיפס איתה.


עיצוב
ותצוגה

גוף מגנזיום קל במעטפת שחורה פשוטה. המבנה המאסיבי
הפחוס שלה מאפשר כפי הנראה אחיזה יציבה. מיקומי הלחצנים נראים נוחים למדי, ושתי
חוגות, ימנית ושמאלית מאפשרות שליטה על פונקציות שימושיות.





מסך ה- LCD האחורי בגודל 1.8" מותאם גם לטמפרטורות קיצוניות של
מינוס 20 עד פלוס 90 מעלות צלסיוס. למסך קונטרסט גבוה, מרחב צבע ותחום דינאמי
גבוהים הודות ל 118,000 הפיקסלים שבו. למסך זרוע גמישה המאפשרת טווח תנועה לצפייה
נוחה מזוויות שונות. בין מצבי התצוגה האפשרית ניתן להדליק ולכבות את סימון אזורי
המיקוד, לצפות בתמונה דרך גריד או סקאלה כדי לאפשר יצירת קומפוזיציה וסידור
אובייקטים מדוייק.




העינית דיגיטלית ובעלת מנוף הרמה למצב של עד 90 מעלות. 235,000
פיקסלים ותצוגת 100% מהנראה בעצמית מאפשר שימוש נוח ואמין במסך. תאורת המסך והעינית
מתגברת במצבי תאורה חלשים כדי לאפשר צפייה נוחה בתמונה.


מיקוד
המצלמה

למצלמה 11 איזורי מיקוד. 7 מהם מרוכזים בשורה במרכז,
3 בחלק העליון ו- 1 בחלק התחתון. אני משוכנעת שהשורה המרכזית תורמת לזיהוי האובייקט
במיקוד עוקב, אבל הפריסה בעינית מרוכזת מדי לטעמי באזורים מסוימים, תוך הזנחת
אזורים אחרים.



לכל הסובלים ממיקוד איטי במצלמות חובבים מתקדמים, ויש רבים כאלו-
מינולטה מבטיחים את המיקוד המהיר ביותר בקרב מצלמות חמשת מיליון הפיקסלים. צויין גם
כי המצלמה מתמודדת בצורה מעולה עם מיקוד בתאורה חלשה ללא נורת עזר (פשוט על ידי
חיישן מיקוד איכותי יותר שוודאי רק כסף מונע ממצלמות אחרות לשפר). המיקוד במצלמה
יכול להיות בודד, או מתמשך. במיקוד מתמשך, המצלמה משתמשת במיקוד 3-D בעל יכולת
ניבוי כדי לאפשר מעקב אחרי הנושא משבריר השניה הראשון של הלחיצה על המחשף. גם כאשר
המצלמה לא מוכנה לצילום המצלמה מנבאת לאן יגיע האובייקט השבריר השניה הבא וכך
מתאפשר מעקב צמוד ושמירה על מיקוד לכל אורך הדרך. השימוש במיקוד תלת מימדי מאפשר
מיקוד מדויק המתבצע במשך זמן קצר במיוחד. במצב מיקוד מתמשך ניתן גם לבצע נעילת
מיקוד על ידי מיקום האובייקט בפריים וחצי לחיצה על לחצן החשיפה. מערכת המיקוד
מצויידת גם כן במנוע שקט המאפשר עבודה שקטה יותר שמבריחה פחות את האובייקט המצולם.
מינולטה מחליטים לחסל את בעיית המיקוד סופית על ידי האפשרות למעבר חלק ורציף בין
מיקוד אוטומטי לידני (DMF- direct manual focus). בדיוק כמו בעצמיות מקצועיות של
DSLR , גם כאן ניתן לתקן את המיקוד האוטומטי על ידי סיבוב ידני של העצמית לאחר
ההתמקדות האוטומטית. מגדל דיגיטלי חדש FDM (flex digital magnifier) מאפשר הגדלה פי
2-8 של אזור נבחר בדמות לפני הצילום, כך שניתן לתקן את החדות בצורה ידנית מדויקת
יותר. אם הכל יתקיים במובטח, תשכחו מבעיות המיקוד.


העצמית
העצמית בעלת אורך מוקד
המתחיל משווה ערך ל 28 מ"מ- אורך מוקד נדיר במצלמות דיגיטליות שאינן SLR. על אף
ההתחלה רחבת הזוית, מינולטה מאפשרים אורך מוקד של עד 200 מ"מ- עצמית טלפוטו נחמדה
ללא ספק.



העצמית בנויה מ 16 אלמנטים ב 13 קבוצות. מאחר והזום האופטי גדול
(X7), מינולטה השכילו להוסיף 2 אלמנטים אפוכרומטיים (AD) לצמצום עיוותים צבעוניים
הנפוצים מאוד בעצמיות ארוכות מוקד. הצמצם הפתוח ביותר בעצמית נע בין f2.8-f3.5 כאשר
ניתן לנווט בתחנות של 1/3. אז נכון, הצמצם פתוח מאוד, אבל מה יקרה אם ננצל את צדי
העדשה? טשטוש כמובן! לצורך כך מינולטה לא שוכחים להוסיף גם 2 אלמנטים אספריים
לצמצום הטשטוש.
העצמית מסוגלת להתמקד במצב רגיל ממרחק 50 ס"מ. הדורשים תצלומי
תקריב, יקבלו גם הם את מבוקשם הודות למערכת מיקוד מאקרו- דואל המאפשרת ניצול של
טווח מיקוד רחב גם במצב מקרו. בצורה כזו ניתן לנצל את אפקט הפרספקטיבה המיוחד הנוצר
משימוש בעצמית רחבת זווית לדוגמא.
ניתן להתמקד במצב מאקרו ממרחק 30-60 ס"מ במצב
רחב זווית או 13-60 ס"מ במצב טלפוטו.


מהירות
הסגר

מהירות הסגר מגיעה למהירות של 1/16,000 שניה, מהירות
גבוהה מאוד ללא ספק ושוב יוצאת דופן בסדר הגודל לעומת המצלמות מולן היא מתייצבת.
הנתון הזה מקבל מימד ריאלי יותר בזכות הצמצם הפתוח המאפשר הגעה למהירויות הסגר
האדירות האלה.
כנראה שיש בעיית רעש במצלמה בחשיפות ארוכות, אחרת אני לא רואה
סיבה להגביל את משך זמן החשיפה ל 30 שניות ולהוסיף צילום Dark Frame להפחתת
רעשים.


מנגנון מונע
רעידות

ל A1 בסיס רחב ואפשרות לחיבור לחצובה. על אף חזותה
המאסיבית והיציבה, יש לזכור כי אורך המוקד שלה מגיע עד 200 מ"מ, וקיים חשש שב צילום
ללא חצובה במהירויות סגר נמוכות יווצר בתמונה טשטוש הנובע מרעידות. לחצן דולק בגב
המצלמה מורה על פעילות המנגנון הייצוב המאפשר צילום במהירות סגר נמוכה פי
8.


מנגנון ייצוב הוא מראשון מסוגו אשר מאפשר מערכת המייצבת את חישן
התמונה עצמו כאשר הוא מורכב על התקן המסוגל לנוע לשני הכיוונים, ציר הX וציר הY.
חישני תנועה מיוחדים בבית המצלמה מסגלים להרגיש את כיוון המצלמה ולהניע את
החישן עצמו כנגד כיוון המצלמה, ובכך לגרום לייצוב. רעיון מתוחכם למדי.


רגישות
המצלמה

רגישות המצלמה במצב בחירה רגישות אוטומטי מוגבל ל
100-200 אסא, רעיון יפה. במצב ידני, הרגישות תתגבר עד 800 אסא.


חשיפה
אם
פעם התלהבנו מהצפייה המהירה בתמונה המאפשרת תיקון לחשיפות לא מדוייקות, עם ה A1
נוכל להקדים תרופה למכה ולצפות בהיסטוגרמת התמונה, בזמן
אמת
, עוד לפני הצילום. שימוש בהיסטוגרמה יאפשר אומדן מדויק יותר של בהירות
וניגודיות הנושא והתאמת החשיפה והגדרות המצלמה אליה- מאפיין מדהים ללא ספק.




אפשרויות החשיפה יכולות להיות אוטומטיות עם בחירת 4 סצינות
עיקריות:
פורטרט- צילום רך עם מעט אי-מיקוד (defocusing) לרקע
ספורט- לצילום
אובייקטים בתנועה מהירה
שקיעה- מחמם את תמונות השקיעה לאוהבי השקיעות
האדומות
פורטרט לילה- לצילום עם המבזק המובנה ואיזון הרקע והדמות
ניתן גם
להגדיר את החשיפה במצב עדיפות סגר או צמצם ובמצב ידני מלא.
מדידת האור יכולה
להיות תבניתית, מרכזית או נקודתית.


צבע
לפני
הצילום ניתן לבחור את מרחב הצבע של התמונה sRGB או AdobeRGB, סוף סוף התמונות
יסתובבו עם תג זיהוי שיאפשר לכל מכשיר להציגם בצורה הקרובה ביותר
למציאות.
למצלמה קיימת גם שליטה על אפקטים דיגיטליים החל מכיוון ניגודיות, צבע
ורוויה ועד בחירת אפקטים של שחור לבן, ספיה עם 11 אפשרויות גיוון, צבעים רווים
מהרגיל ואפקט סולריזציה.
האיזון ללבן יכול להיעשות ידנית, חצי אוטומטית (7 מצבי
תאורה עם כיוון מדויק של 7 תחנות בכל מצב תאורה) או בצורה אוטומטית מלאה.


פורמט
הצילום

בגלל שהמצלמה נושקת לשוק מצלמות ה DSLR היא מאפשרת
צילום גם בפורמט JPEG ו TIFF, אך גם בפורמט RAW.
צילום סרט אפשרי גם הוא עד אורך
של 15 דק' עם צליל. בבחירת צילום סרט ניתן להגדיר רזולוציית 320X240 (מצב רגיל) או
640X 480 הפועל ב- 4 תמונות לשניה ויוצר אפקט של הילוך איטי.
התמונות נשמרות על
כרטיסי לCompact Flash מסוג 1 או 2, Micromedia או Fat32.


מחיר המצלמה יהיה כנראה 1000 יורו.


אביזרים
נלווים

למצלמה ניתן לחבר מבזק חיצוני, ומבזק טבעתי כפול
לצילומי מאקרו. כמו כן העצמית מקבלת מסננים סטנדרטיים בקוטר 49mm.
בין האביזרים
שניתן לחבר למצלמה, נמצא גם המבזק החדש עליו הכריזה מינולטה- 2500
(D).
מבזק קומפקטי וחזק המתאים למצלמות הרפלקס האנלוגיות Maxxum של
מינולטה וגם למצלמות A1 ו Z1 הדיגיטליות החדשות.
חשיפת המבזק נקבעת בעזרת מערכת
ADI מתוחכמת האחראית למדידת האור של המבזק. ליצירת צילום במבזק עקיף ניתן לכוון את
המבזק 90 מעלות למעלה ולאפשר תאורה טבעית ורכה יותר בצילום במבנה.



ולסיכום…
עולם הצילום הדיגיטלי לא תמיד
האיר פנים למינולטה. התחרות קשה, ומינולטה, שכבר גם כך לא הייתה בתקופת פריחה עמדה
לעיתים ללא תשובה כששאר החברות הציגו את מצלמות הדגל שלהן.
לפי מה שראיתי עד
עכשיו, זה מה שנקרא לחשוב על הפרטים הקטנים- בכל פרט מושקעת מחשבה, וכל פונקציה
עונה על מטרותיה. אין ספק שאני מחכה בקוצר רוח לתמונות הדוגמא.
המאפיינים הופכים
את המצלמה להרבה מעבר למתמודדת רצינית למצלמות 5 מגה הפיקסל של המתחרים, במצב של
חצי מילימטר מלהיות מצלמת SLR. והשאלה הבלתי נמנעת לחברת קוניקה-מינולטה הטרייה
היא: עוד חצי מילימטר המצלמה תהיה SLR, למה לא ללכת עוד חצי מילימטר?



לאתר
מינולטה USA


מפרט טכני מלא על המצלמה:







































































































































































































Number of effective pixels


Approx. 5.0 million (2568 x 1928)


CCD


2/3-type progressive primary- color CCD, total pixels:
5.3 millions


Camera sensitivity


Auto, ISO 100, 200, 400, 800
equivalents


Aspect ratio


4:3


Lens construction


16 elements in 13 groups (includes two AD glass elements
and two aspheric elements)


Maximum aperture


f/2.8 – f/3.5


Focal length


7.2 – 50.8 mm (35mm format equivalent: 28 – 200
mm)


Focusing range (from CCD)


0.5 m / 1.6 feet to infinity
Macro: Wide 30 – 60 cm /
11.8 – 23.6 inch,
Telephoto 25 – 60 cm / 9.8 – 23.6
inch


Maximum magnification


0.177x (Equivalent to 0.7x in 35mm format)
Area
covered at maximum magnification: 50 x 37 mm / 2 x 1.5 inch
(approx.)


Optical zooming control


Manual zooming ring


Autofocus system


Video AF. Focus lock available (Subject lock possible in
3D tracking AF)


Autofocus areas


Wide focus area / Spot focus point switchable, AF point
movable to any desired place within the area (FFP–Flex Focus Point control with
spot focus point mode)


Focus modes


Autofocus: Single-shot AF, Continuous AF, Full-time AF,
3D -tracking AF, Manual focus with Flex Digital Magnifier
(FDM)


Exposure modes


P (Programmed AE) (with program shift), A (Aperture
priority), S (Shutter priority), M (Manual), AE lock
available


Metering


Multi-segment (300 segments), Center-weighted, Spot
(possible to work together with FFP control)


Exposure control range


P/ A modes: Wide; Ev -1 – 20, Telephoto; Ev -0.4 –
20.7
S / M modes: Wide; Ev -2 – 21, Telephoto; Ev -1.4 –
21


Shutter


CCD electronic shutter / mechanical
shutter


Shutter speed range


30 – 1/16000 seconds, Bulb (max. 30
seconds)


White-balance control


Automatic, Preset (Daylight, Tungsten, Fluorescent,
Shade, Cloudy, Flash), Custom (3 positions)


Digital Subject Programs


Portrait, Sports action, Sunset, Night portrait / Night
View


Digital Effects Control


Color saturation, Contrast compensation,
Filter


Exposure compensation


+/- 2 Ev in 1/3 increments


Flash metering


ADI, Pre-flash TTL, Manual flash
control


Flash-sync speeds


All shutter speeds


Flash modes


Fill-flash, Red-eye reduction, Rear flash sync, Wireless
/ Remote flash


Built-in flash range (approx.)


(from CCD) Wide: 0.5 – 3.8 m / 1.6 – 12.5 feet,
Telephoto: 0.5 – 3 m / 1.6 – 9.8 feet (Camera sensitivity:
auto)


Recycling time


5 seconds (approx.)


Flash compensation


+/- 2 Ev in 1/3 increments


Viewfinder type


TTL Electronic viewfinder (EVF), Variable position: 0 –
90 degrees
Automatic monitor amplification
Electronic magnification for
manual focusing


Viewfinder LCD


11 mm TFT liquid crystal microdisplay
Equivalent
visual resolution: 235,000 pixels, Field of view: 100%
(approx.)


Diopter control


-5 ~ +2 diopter


Eye relief


22 mm (from protection glass)


LCD Monitor


46 mm low-temperature polysilicon TFT color, Tiltable
(-20 degrees to 90 degrees)
Total pixels: 118,000, Field of view: 100%
(approx.)


Display format


Recording mode: Live image, Grid, Scale, Quick view,
Instant playback, Histogram of live image, Various statuses
Playback mode:
Single-frame, Index, Enlarged playback, Slide show, Movie, Histogram of recorded
image, Various statuses


Display-mode switch


Auto / EVF / External LCD-monitor


A/D conversion


14 bits


File name formats


JPEG, TIFF, Motion JPEG (MOV), RAW.
DCF 1.0 / DPOF
1.1-compliant


Printing output control


Exif Print 2.2, PRINT Image Matching
II


Recording media


Type I and Type II CompactFlash cards
IBM Microdrive
(170MB, 340MB, 512MB, 1GB)


Image-quality modes


RAW, TIFF (uncompressed), Extra-Fine, Fine,
Standard


Number of recorded pixels


Still images 2560 x 1920, 2080 x 1560, 1600 x 1200, 640
x 480
Movie clips: 320 x 240 (standard & night movie),
640 x 480
(time-lapse movie)


Color modes


Normal Color, Vivid Color, Adobe RGB, Adobe RGB (ICC),
B&W, Solarization


Sharpness setting


Three levels (Soft, Normal, Hard)


File size* (approx.)(2560 x 1920)


RAW: 7.4 MB, TIFF: 14.5 MB, Extra Fine: 4.9 MB, Fine:
2.5 MB, Standard 1.5 MB, Movie: 522 KB / second


Storage capacity* (16MB)(2560 x 1920)
(approx.)


RAW: 2 frames, TIFF: 1 frame, Extra Fine: 2 frames,
Fine: 5 frames, Standard: 10 frames, Movie 19 seconds
* Numerical value may
vary depending upon the subject.


Continuous-advance modes


High Speed continuous advance: max. 2.8 fps, TIFF (3
frames) / RAW (5 frames) mode available.


Interval recording


2 – 240 frames
Interval time: 1 – 10 / 15 / 20 / 30 /
45 / 60 minutes


Digital Enhanced Bracketing


Exposure, Contrast, Color saturation, Filter,
Number
of brackets: 3 frames (with 0.5 / 0.3 step selectable)


Self-timer (approx.)


10 seconds / 2 seconds


Movie recording


Standard movie mode: 15 minutes (max.) at 24 fps with
monaural audio
Night movie mode: 15 minutes (max.) at 24 fps without
audio
Time-lapse movie mode: at 4 fps without audio (640 x 480
pixels)


Audio


Voice memo: 15 seconds monaural audio with still image,
File format: WAVE


Exif tag information


Date and time,
Camera settings (Exposure mode,
Shutter speed, Aperture value, Exposure compensation value, Metering method,
Flash on / off, Camera sensitivity, White balance setting, Focal length, etc.),
Color space


Delete function


Single, multiple, or all frames can be
deleted


Format function


Available (only for quick format)


Data imprinting


Year / month / day, Month / day / time, Text, Text and
serial numbers


Digital zoom


2x


Batteries


One dedicated lithium-ion battery


Battery performance (approx.)
(Minolta measurement)


Number of recording: 330 frames, Continuous playback
time: 300 minutes


Operating time (approx.)


Start-up time: 2.2 seconds, Shutter-release time lag:
0.1 seconds


External power source


6V DC (AC-1L or AC-11)


PC interface


USB 1.1


AV output


PAL / NTSC


Dimensions (WxHxD)


117 x 85 x 113.5 mm / 4.6 x 3.3 x 4.5
inch


Weight


560 g / 19.8 ounce without batteries and recording
media


Standard accessories


Dedicated Lithium-ion Battery NP100
Lithium-ion
Battery Charger (without battery) BC-400
Neck Strap NS-DG4000
Lens Cap
(49mm) LF-1249
Lens Shade for DiMAGE A1 DLS-A1
Accessory Shoe Cap
SC-10
Ferrite Core FRC-100
AV Cable AVC-400
USB Cable USB-500
DiMAGE
Software CD-ROM (Includes DiMAGE Viewer)
CF (CompactFlash) Card
(16MB)