ראיון עם Chuck Wesfall – היועץ הטכני של Canon

מאת:

אתר Cnet פרסם היום ראיון עם Chuck Westfall בנוגע למוצרי Canon.

בין היתר הראיון עוסק בהכללת יכולת הוידאו במצלמות DSLR ואיכות הוידאו שלהן לעומת מצלמות וידאו ייעודיות.
ישנה התייחסות למומנטום שניקון צברה בשנה האחרונה בשוק ואפילו לגבי המתחרה העולה, סוני.
נקודה נוספות ראויה לציון היא ההשקעה של קנון ביכולת לייצר מסכי OLED, בקרוב במצלמה הנאחזת בידכם.

שאלה מעניינת שצ'אק נשאל נוגעת לקצה הגבול של צפיפות הפיקסלים:

With 21 megapixels on Canon's high-end SLRs, are we reaching practical limits for resolution? There's discussion that image quality now is limited by lens optics, even with pro-grade L lenses, regardless of the technical challenges of higher sensor resolution.
Westfall: As always, Canon's bottom line for digital imaging is the ongoing improvement of overall image quality, especially for printed output. With that goal in mind, Canon does not consider 21 megapixels "a practical limit" for sensor resolution in the 24x36mm imaging format. Higher sensor resolution is only one element of overall image quality. However, the evolution of the EOS-1Ds series from 11.1 megapixels in 2002 to 16.7 megapixels in 2004 and 21.1 megapixels in 2007, together with advances in digital image processing has clearly shown improvements in terms of lower noise and finer detail in printed output at any comparable ISO speed setting. The larger the print, the more noticeable the improvement. I would expect this trend to continue in future products. I would also expect to see further improvements in the optical performance of Canon EF lenses over time.

צ'אק נשאל האם הגענו מעשית לקצה הגבול המעשי של הרזולוציה של חיישני 35 מ"מ.
תשובתו הייתה שזהו לא הגבול. בטח לא כאשר התוצר הנמדד הוא מודפס.
העלאת צפיפות הפיקסלים לאורך השנים היטיבה עם ביצועי הרעש ויכול האבחנה.
כמו כן הוא צופה שיפור תואם ביכולות האופטיות של העדשות הנלוות.

2 נקודות מעניינות נוספות בראיון נוגעות לתמיכה בתקנים:

There's a new version of Digital Negative (DNG) that Adobe Systems is kicking around that has the ability to store more data such as editing setting settings such as peripheral illumination correction or chromatic aberration. Does that make DNG potentially more appealing to you, or you sticking to CR2.
Westfall: As far as I know there's been no change in our status as far as keeping our raw image data proprietary. On the other hand, we are signed up with the Metadata Working Group, and we will be very active supporting those initiatives to make metadata much more effective for a variety of different software applications.

Any new thoughts on JPEG XR, which is destined to become a standard this year?
Westfall: I continue to be a strong proponent of that technology on my own. I'm not saying this is Canon's direction, but I've always felt that the JPEG XR technology that's being developed really has a lot to offer, both in terms of image quality and storage size. Those are both major issues where I think JPEG XR provides a huge improvement compared to existing JPEG.

צ'אק נשאל האם לאור השיפור האחרון בתקן הפתוח DNG יש סיכוי כי נראה תמיכה של קנון בפורמט.
בדרכו שלו, צ'אק נמנע מלשלול על הסף הליכה בדרך האופנתית כל כך בשנים האחרונות, אימוץ תקנים פתוחים על ידי חברות מסחריות, אך עדיין מבהיר שכוחה של Canon בתלות הקניינית שהיא יוצרת ללקוחותיה.
תמיכה של ענק מסדר גודל של Canon בתקן יכלה לשנות את המפה ולעזור לנו, הצרכנים, להימנע מתלותיות מוחלטת ביצרן המצלמה. Canon כנראה עדיין בדעה שמה שטוב לא לצרכנים לא בהכרח טוב לעסקים.

לגבי התמיכה בתקן ה- JPEG XR צ'אק כבר נשמע חיובי ביותר.
ציינתי בעבר שלטעמי אחד המגבלות העיקריות בעולם הצילום הוא פורמט התמונות האנכרוניסטי והגיע הזמן להחליפו.
נראה האם שנת 2009 תהיה נקודת ציון בתחום.

תגים: