Sony – מידע על חיישני תמונה חדשים

מאת:

סוני, שהיא יצרן החיישנים המשמעותי ביותר בעולם המצלמות הצרכניות, מפזרת לאחרונה המון מידע על טכנולוגיית החיישנים שלה.
לחברה אתר המסכם את כל החדשות בנושא המוליכים למחצה של קבוצת סוני. האתר בנוי בצורת מגזין הכולל חדשות מהתחום (של חברת סוני, בעיקר הכרזות על מוצרים) וכן מעין כתבות "שיווקיות" על טכנולוגיות.

בין השאר הוצגו שם הטכנולוגיות שרובכם מכירים (מהחיישנים האחרונים במצלמות כגון ה- Nikon D90, Nikon D300, Nikon D3x, Nikon D3 וכן המקבילות של סוני Sony A700, Sony A900) שכוללים המרת A/D על החיישן, ניקוי רעשים אקטיבי על החיישן וקצבים משופרים.

בגיליון האחרון (גיליון 55) מוצגות טכנולוגיות חדשות ומעניינות על 2 חיישנים חדשים.
מדובר בחיישנים בגודל של 1/1.8 אינטש ו- 1/2.3 אינטש, כלומר כאלו המיועדים למצלמות P&S אך כבר נאמר על ידי חכמים וטובים ממני כי מעשי בנים סימן לאבות.

לדעתי, מתחבאות שם כמה טכנולוגיות מעניינות שבסיכוי סביר ביותר יעשו את דרכם למצלמות ה- DSLR.

הכל מתחיל מהיכולת של סוני לדגום פריימים במהירויות גבוהות, עד ל- 60 פריימים לשנייה.
היכולת הזו פתחה צוהר למהנדסים לרעיונות קריאטיביים במיוחד שאוחדו תחת השם – Multiplane Image Synthesis. שני רעיונות שלדעתי שווים סיקור הינם:

  • Multiplane Image Stabilization – בתרגום לא הכי מדוייק, אך פוגע ברעיון, ייצוב תמונה רב מימדי. למה מתכוונת סוני?
    ובכן, סוני מכוונת למקומות שבהם אורך החשיפה הנדרש הינו גבוה מאוד. ואז מציעה "פטנט" שצלמים עושים בו שימוש לצילומי תנועת כוכבים.
    סוני טוענת שהיא יכולה לחשוף מספר חשיפות במהירות גבוהה ולחבר אותם יחדיו כדי ליצור תמונה חשופה היטב ועקב זמני חשיפה קצרצרים לשמור על החדות. כלומר, את מה שמבצעים צלמי הכוכבים בעזרת חצובה סוני מסוגלת לבצע ב"אחיזת יד".
    Sony - Multiplane Image Stabilizationמעורבת פה מערכת שמייצרת את ווקטורי התנועה שנוצרו עקב זוויות חשיפה מעט שונות (היד לא יציבה כמו חצובה) ובהתאם לווקטורים אלו מיישרת את החשיפות, קובעת את התחום המשותף לכללן ומאחדת אותם לתמונה "ראויה". ווקטורי התנועה של התמונות הינם אלגוריתמים שפותחו כבר במשך מספר שנים בעיקר כדי לשפר יכולות בתחום דחיסת הוידאו.
  • Multiplane Wide Dynamic Range – כולנו מכירים את השיטות הקיימות כיום ל"שיפור" הטווח הדינמי. כל חברה עם השם המתאים שלה אבל בבסיס מדובר בשיטה דומה ודי פשוטה. בבסיסה חשיפה עם פיצוי שלילי מסויים כדי לשמר את האיזורים הבהירים והפעלת עקומה אדפטיבית, כלומר מסתגלת בהתאם לטווח הטונאלי (להבהיר כהים, לשמר בהירים). הבעיה עם השיטה הזו שהיא פוגעת ביחס אות לרעש של התמונה, כלומר מעלה רעש לפני השטח.
    סוני, שוב בעזרת שימוש ביכולת לדגום פריימים מאוד מהר, מציעה פתרון משופר.
    Sony - Multiplane Wide Dynamic Rangeהפעם סוני לא בדיוק מסבירה מה היא עושה, אך ניתן להניח עקב הקישור לדגימה של מספר פריימים מה נעשה מאחורי הקלעים.
    ככל הנראה מדובר על חשיפות מרובות וקצרות שמטבען "משמרות" את האיזורים הבהירים. מאידך, הכהים נשארים מאוד כהים עם מעט מאוד מידע.
    מה שמנוע עיבוד התמונה עשוי לבצע במקרה כזה הוא שימוש בצירוף של מספר חשיפות בכמות שונה בהתאם לרמת הבהירות.
    באיזורים בהירים נשתמש בצירוף של מספר נמוך של חשיפות כדי לא ל"שרוף" את הבהירים ואילו באיזורים כהים נשתמש במספר רב יחסית של חשיפות בכדי להגיע לרמת בהירות מספקת. באופן שקול ניתן לחשוב שסוני פשוט מבצעת חשיפה אחת ארוכה שחושפת נכון את האיזורים הכהים של התמונה אבל את המידע לאיזורים הבהירים היא "שולפת" מהפיקסלים לפני "שנשרפו". איחוד של 2 החשיפות נקבל מעין שילוב HDR כפי שנעשה בתוכנות השונות.
    היתרון בשיטה זו, אין הוספה של רעש לאיזורים הכהים.

סוני מתארת עוד שימושים מעניינים ביכולת הצילום המהיר, כגון חשיפה מעט לפני הלחיצה על המחשף ומעט אחריו על מנת שתהיה יכולת לבחור את הפריים הטוב ביותר, צילום במהירויות סופר גבוהות כדי לראות את מה ש"העין לא מסוגלת לתפוס" וכמובן וידאו שמאפשר לכידת תמונות באיכות מלאה מבלי להפסיק או להפסיד פריים במהלך צילום הוידאו.

פרט מעניין נוסף על החיישנים הללו הוא כמות הפיקסלים בהם.
החיישן הגדול יותר (1/1.8 אינטש) הוא בעל 6MP ואילו הקטן יותר (1/2.3 אינטש) הוא בעל 9MP (לטעמי, אותו חיישן אשר משמש את ה- Ricoh CX1 כמו כן, ההסבר שלהם עבור טווח דינמי מורחב ניתן באתר DPReview).
מלבד הפילוח הברור בינהם, חיישן גדול יחסית ומופחת פיקסלים למצלמות High-End, הקטן בעל מספר פיקסלים גדול לטובת "מחלקות השיווק". שני החיישנים הם בעלי כמות פיקסלים נמוכה יותר ממה שסוני הציגה עד כה ומה שנפוץ בשוק.
אולי יש כאן סימנים שהחברה מושפעת מהלך הרוח בפורומים הדורשים מספר פיקסלים מופחת ויכולות משופרות בנושאים כמו רעש וטווח דינמי. ימים יגידו.

בנוסף, סוני פרסמה מידע הנוגע לתהליך התכנון והייצור של החיישן.
עיקרו יצירת שטח "רגיש לאור" גדול יותר בכל פיקסל על ידי העברת מערך החיווט (מעגל הקריאה) של כל פיקסל אל מאחורי השטח הרגיש לאור (דיודה).

ניתן להניח כי לפחות חלק מהטכנולוגיות הללו יגיעו לחיישני ה- CMOS אשר סוני מפתחת עבור מצלמות ה- DSLR שלה ושל לקוחותיה. מה שאולי אפילו יכול לרמוז על גל המצלמות הבא שיבוא עלינו לטובה.

קריאה נוספת:

תגים: , ,

  • מאת Sony Unveils ‘Exmor R’ Back-Illuminated CMOS Technology» d-spot.co.il - אתר הצילום הדיגיטלי הישראלי:

    […] ציינו מספר טכנולוגיות חדשות ש- Sony הטמיעה או מתכוונת להט… ואף הזכרנו במעט את הטכנולוגיה הזו. למעשה סוני הצהירה […]