חדשות הצילוםביקורותמאמרים על צילוםפורום צילום d-spot.co.il  

Skin Smoothing – De-Grunge

מאת:

אחד השימושים הנפוצים ב- Photoshop הינו שיפור המציאות.
בעולם שלעיתים הקנקן חשוב יותר מהמיץ, השיפור מתבטא בשיפור החיצוניות של אובייקט הצילום.
יופי הוא מזמן לא בעיני המתבונן, אלא בידי משתמש ה- Photoshop.

מצלמות עתירות פיקסלים ועדשות עם יכולות גבוהות עושות לעיתים רע לעור הפנים האנושי.
מכאן שכולם מחפשים אחרי יכולת מהירה ופשוטה לשפר את אשר אלוהים נתן, לטשטש את מפגעי הזמן, להחליש את כוחה של הזקנה.

בעבר סקרנו קצרות את Imagenomic Portraiture שכל ייעודה הוא טיפול בעור פנים אנושי.
עתה נדגים סדרת פעולות ב- Photoshop שמבצעות פעולה דומה.

הקדמה

לפני שניגש לתהליך לשמו נתכנסנו קצת "תאוריה".
מי שמקבל צמרמורת מקצת מילים טכניות מוזמן לדלג לתהליך עצמו. מי שמעוניין לדעת מעט מה אנחנו הולכים לעשות, יאגור מעט סבלנות וימשיך לקרוא.

לפני המילים הקרירות של טכניקה טהורה נבצע הדגמה קצרה לחימום.

נפתח תמונה כלשהי, עדיפה תמונה עם המון פרטים וניגודיות גבוהה.
נציג את ה- Luminosity של התמונה. ל- Photoshop אין אפשרות לעבור למרחב צבע HSL ולכן נבנה את ה- Luminosity "ידנית".

ערוץ ה- Luminosity מאפשר לנו לראות את בהירות התמונה כפי שהיא נתפסת בעיניים שלנו, בהירות התמונה בתורה היא זו אשר יוצרת את "הפרטים" של התמונה וזה בדיוק מה שאנו רוצים להראות בהדגמה הקצרה שלנו.

אז איך בונים את ערוץ ה- Luminosity?
לתמונה שזה מכבר פתחנו נוסיף שכבה מעליה. כאשר שכבה זו תהיה שכבה של שחור מוחלט וה- Blend Mode יקבע ל- Color.
סדר הפעולות בתפריטים:

  • Layer -> New Fill Layer -> Solid Color

בתיבת הדו שיח יש לבחור:

  • Mode: Color

תפתח תיבת דו שיח לבחירת צבע השכבה, יש לבחור בצבע שחור "טהור" (R=0, G=0, B=0).

משמעות מצב Blend Mode: Color הינה לקחת את מידע הצבע והרוויה מהשכבה העליונה (השחורה לגמרי) ואת מידע ה- Luminosity מהשכבה התחתונה. כיוון שהשכבה העליונה שחורה לגמרי, הרי שבעצם איפסנו את כל מידע הצבע והרוויה של תמונת הבסיס שלנו (השכבה התחתונה) ושימרנו רק את מידע ה- Luminosity.

ערוץ ה- Luminosity של התמונה

ערוץ ה- Luminosity של התמונה

"נשטח" את התמונה:

  • Layer -> Flatten Image

כעת נשכפל את שכבת ה- Background שלנו פעמיים. שכפול שכבה מבוצע על ידי:

  • Layer -> Duplicate Layer

לשכבה העליונה ביותר נקרא – HP20 ולשכבה האמצעית נקרא GB20 (שינוי שם על ידי לחיצה כפולה מהירה על תווית השם של השכבה).
נבצע על השכבות את הפעולות הבאות:

  • GB20:
    • Filter -> Blur -> Gaussian Blur: Radius 20px
  • HP20:
    • Filter -> Other -> High Pass: Radius 20px
    • Blend Mode: Linear Light
    • Opacity: 50%
צירוף של Low Pass ו- High Pass בעלי אותו רדיוס נותן את התוצר המקורי

צירוף של Low Pass ו- High Pass בעלי אותו רדיוס נותן את התוצר המקורי

נראה מוכר?
אכן, קיבלנו את שכבת הבסיס שלנו (עד כדי דיוק של טעות עיגול) חזרה.

כיצד זה ייתכן? נעמיק מעט לתוך הצעדים שביצענו.
נתחיל עם ה- Gaussian Blur או בשמו המוכר פחות או יותר – Low Pass Filter.
כולם מכירים את האפקט של מסנן שימושי זה. הוא מטשטש קצוות ומחליק משטחים, האויב הגדול של החדות.
מתמטית, הוא "מקצץ" תדרים גבוהים. נחזור ונפגוש את האנלוגיה בין פרטים, קצוות ותדרים.

נעבור לצד השני של עולם הפרטים והקצוות. אלו החדים כזיפים בני יום או יומיים.
ידידם הטוב ביותר הוא ה- High Pass Filter. כשמו כן הוא, מעביר את התדרים הגבוהים.
רבים מכם משתמשים בכלי זה לטובת חידוד. את תהליך תהליך החידוד נחקור לעומק בפעם אחרת. רק כהערת שוליים נאמר כי חידוד "מגביר" תדרים גבוהים.

מצב Blend Mode: Linear Light ב- Opacity: 50% מבצע מעשית פעולת חיבור בין 2 שכבות.

בהינתן הנתונים, נוכל להסיק את המסקנה הבאה (עבור אותם ערכי רדיוס של המסננים, בהמשך נראה מה קורה עבור ערכים שונים):

Original Picture=(High Pass Picture)+(Low Pass Picture)

כהערת שוליים נאמר שלמעשה, Adobe את ה- High Pass Filter מימשה בצורה הבאה:

High Pass Picture=(Original Picture)-(Low Pass Filter)

הערה – לאלו המתעניינים במתמטיקה המדוייקת, יש לזכור שמעשית, ערך האמצע הוא לא 0. כלומר פעולת החיסור אינה חיסור חשבוני אלא חיבור עם Invert של האות סביב 50% אפור (Adobe גם מוסיפה Offset של 128, כלומר עבורה רכיב ה- DC הנייטרלי הוא 128).
קל לראות תוצאות אלה בשימוש בפונקציית ה- Calculations של Photoshop.

המחשת רוחב פס של תמונה - מימין לפס הקיטוע (רדיוס) High Pass משמאלו Low Pass

המחשת רוחב פס של תמונה - מימין לפס הקיטוע (רדיוס) High Pass משמאלו Low Pass

למעשה ערך הרדיוס קובע את נקודת החלוקה בין התדרים הגבוהים לנמוכים בתמונה ראייתו של המסנן.
כאשר נפעיל את מסנן ה- Gaussian Blur התוצר אשר נקבל הינו החלק השמאלי (משמאל לקו הדמיוני שיוצר ערך ה- Radius) של תדרי התמונה – התדרים הנמוכים, משטחים חלקים.
ואילו אם נפעיל את מסנן ה- High Pass יוותר בידינו החלק הימני (מימין לקו הדמיוני שיוצר ערך ה- Radius), תדרים גבוהים – פרטים חדים וניגודיים.
כמובן שחיבור של השניים הוא התמונה כולה (כאשר ה- Radius הנבחר זהה עברו 2 המסננים).

אז ראינו בעצם שתמונה מורכבת מתדרים שונים.
כאשר תדר למעשה מייצג את גודל הפרטים וההשתנות שלהם בשפת הצלמים.

איך זה קשור לנושא שלנו? קשור ביותר.
עור הפנים שלנו לרוב בנוי מתדרים נמוכים, כלומר חלק וחסר פרטים, לפחות כך אנחנו חולמים שהוא נראה.
לרוב, תדרים גבוהים מייצגים פגמים מסוגים שונים בהתאם לגודלם.

רגע לפני שכל אחד מפעיל את מסנן ה- Gasussian Blur בצורה שתשנה את הפנים ללא היכר צריך לזכור שתווי הפנים העדינים הם גם אלו המבדילים אותנו אחד מהשני או אפילו מ"בובות" לצורך העניין. כלומר היינו רוצים להסיר פגמים (תדרים מסויימים) ולשמור על אחרים לטובת מראה "אנושי".
הגדולה בכל הפעלה של 2 המסננים הללו היא יצירת "רוחב פס" של התדרים / פרטים שאנו רוצים להיפטר מהם ובהינף קליק של עכבר להעלימם כלא היו.
זה בדיוק מה שנעשה במדריך זה.

עמודים: 1 2

תגים: ,

  • מאת פיקסלים ותמונה 101 – Custom Filter» d-spot.co.il – אתר הצילום הדיגיטלי הישראלי – צילום דיגיטלי – מאמרים – ביקורות – פורומים:

    […] נגענו בקצה קצהו של פעולת הסינון במאמר Skin Smoothing – De-Grunge, יתכן כי המאמר ההוא וזה הכתוב כאן יהיו נהירים יותר לאחר […]

  • מאת Topaz Detail 2» d-spot.co.il – אתר הצילום הדיגיטלי הישראלי – צילום דיגיטלי – מאמרים – ביקורות – פורומים:

    […] למעשה קיים ב- Photoshop כלי שמשתמש בדיוק במסנן מסוג זה – Surface Blur. זהו למעשה Gaussian Blur עם תכונות של שימור קצוות. אם רוצים לסטות מעט, מי שרוצה ליצור מסנן חידוד מבוסס Unsharp Mask ללא תופעת ה- Halos (או לפחות בעוצמה מתונה) יכול לחסר תמונה שטושטשה עם מסנן זה בדומה לתהליך שתיארנו בעבר. […]