חדשות הצילוםביקורת מצלמותמאמרים על צילוםפורום צילום d-spot.co.il  

Topaz Denoise 3

מאת:

בעבר בחנו את Topaz Denoise 2.1 במסגרת השוואת תוכנות הסרת רעש שבצענו.
לפני זמן מה שחררה חברת Topaz Labs גרסא חדשה של Topaz Denoise.

התיישבנו מול המחשב והתמונות לבדוק "מה נשתנה"?
כאשר אנו זוכרים לטובה את האלגוריתם המוצלח של הגרסא הקודמת ומאידך לרעה את האיטיות, השליטה בתהליך הסרת הרעשים, הממשק ואת שאריות תהליך הסרת הרעש בחלק מהטקסטורות (עור פנים אנושי).

ממשק המשתמש:

עיקר הביקורת על ה"קציר" הקודם של התוכנות מבית Topaz Labs היה ממשק המשתמש.
הוא היה חסר מעוף, לא אינטואיטיבי ובעל הגדרות מבלבלות לפרמטרים השונים.

המצב השתפר, עדיין הממשק לא ברמה של התוכנות הטובות בתחום (Imagenomic Noiseware) או סתם מוצלח (התוכנות מבית Nik's Software) אך השיפור ניכר.
עם פתיחת התוכנה (מתוך Photoshop כ- Plug In) מתקבלת לשונית הפרמטרים הראשית בתצורה הבאה:

Topaz Denoise 3 - ממשק המשתמש - לשונית ראשית

Topaz Denoise 3 - ממשק המשתמש - לשונית ראשית

משמאל, תמונות ממוזערות עם צפייה מקדימה של Presets.
המשתמש יכול ליצור תבניות כאלו מראש ולשמור אותם. כמובן שגם עבור אלו תפעל אופציית הצפייה המקדימה.
התוכנה, בנוסף, מציעה לשמור 2 מצבי Snap. לחיצה "מקפיאה" את הפרמטרים הנוכחיים ומאפשרת המשך עבודה.
בכל לחיצה על כפתור ה- Recall המתאים תוכלו לחזור ולהביט במצב ה- Snap הקודם.
קצת קשה לתיאור, קל ושימושי לשימוש.

קיימת חלונית תצוגה מלאה גדולה אשר מבטאת את האפקט של הפרמטרים הנוכחיים על התמונה. ניתן לקבוע את יחס ההגדלה ואף להתבונן בערוצי הלומיננס, כרומה ואף בערוץ הכחול או האדום.

כפתור ה- View Original Image מאפשר "הצצה" מהירה לתמונה המקורית ללא הסרת הרעש על מנת לאפשר למשתמש לקבוע האם הוא "בכיוון הנכון".
מימין ישנה שליטה על אפשרות ה- Auto Bright שמבהירה אוטומטית את התמונה (רק לשם תצוגה) על מנת לאפשר התבוננות באיזורים כהים.
מימין למטה ממוקמת תמונת Thumbnail המאפשרת התמצאות על גבי התמונה.
כמובן שישנם כפתורי Restet שמחזירים את הפרמטרים לברירת המחדל שלהם.

כעת נעבור על הפרמטרים השונים הייחודיים ללשונית הראשית:

  • Suppress Noise – רמת הסרת הרעש. ערך גבוה יותר, הסרה אגרסיבית יותר של הרעש.
  • Clean – פרמטר "טשטוש". מחליק משטחים שמסנן הרעש היה עדין וקטן (חלון הפעולה) מדי עבורם. נראה שיש פה פעולת Blur עם הגדרה של שפות (דומה למסנן Surface Blur ב- Photoshop).
  • Recover Details – מחזיר פרטים עדינים אשר "נדרסו" על ידי הסרת הרעש. לרוב מומלץ לאפס את הערך ולאחר קביעת רמת הסרת הרעש להתחיל להזיז את הסרגל ימינה עד שהפרטים חוזרים לשביעות רצון המשתמש. למעשה יש פה מעין "רמת סף" של מסנן הרעש.
  • Reduce Blur – "חידוד". על פי תופעות הלוואי של האפקט כאשר בוחרים ערך גבוה מדובר על חידוד לינארי (Halos הם תוצר של מסננים לינאריים על שפות). משהו שדומה ל- USM או Sharpen של Photoshop. רק מעט מוצלח יותר (לטעמי משתמש ב- Deconvolution שמאפשרת שערוך של התמונה החדה לפני טשטוש "איזומופרי").

כהערה נציין כי החברה טוענת כי הפרמטרים נקבעים ראשונית על ידי אלגוריתם "אופטימיזציה". כלומר עבור כל תמונה נקודת הפתיחה תהיה שונה בהתאם למה שהאלגוריתם קבע. אנחנו לא מצאנו עדות לכך בשימוש בתוכנה, אל תסמכו על כך.

מהנסיון שלי עם התוכנה, שיטת הפעולה המומלצת היא איפוס כל הסרגלים והתחלת עבודה על פי הסדר שהסרגלים הוצגו (כאשר הסרת רעש צבעוני , שתוצג בהמשך, מתברגת, אם נדרש, מיד לאחר קביעת רף הסרת הרעש). כאשר את סרגל ה- Clean יש להפעיל רק אם ישנם המון משטחים שאנו רוצים ל"החליק" (והמסנן בעל "שטח עניין" רטן מדי כדי להחליק). שכן לאופציה זו אפקט איבוד פרטים "חריף".
שאר הסרגלים "אופציונליים" וצריכים להיקבע אחרונים.
בסיום התהליך יש לקבוע סופית את סרגל ה- Recover Details וה- Reduce Blur.

הלשונית המתקדמת מציגה בפני המשתמש את האפשרויות הבאות:

Topaz Denoise 3 - ממשק משתמש - לשונית מתקדמת

Topaz Denoise 3 - ממשק המשתמש - לשונית מתקדמת

כעת למשתמש יש שליטה על פרמטרים נוספים. פרמטרים אלו בעיקר עוסקים בערוצי הצבע. לכן יש לקבוע אותם בעזרת תצוגות ערוצי הצבע השונות. הפרמטרים לשליטת המשתמש:

  • Clean Color – קביעת רמת הסרת הרעש בערוצי הצבע ביחס לרמה שנקבעה בלשונית הראשית. לרוב ניתן לבצע הסרת רעש אגרסיבית יותר בערוצי הצבע עם תשלום מזערי בפרטים. מה עוד שהעין שלנו רגישה הרבה יותר להפרעות ורעשים צבעוניים.
  • Remove Clr Specks – לעיתים מצלמות "יוצרות" פיקסלים צבעוניים שקופצים לעין. בתוך שמיים כחולים פיקסל ירוק. או תופעות של "כתמי צבע". הסרגל הזה מיועד להתמודד עם אלו.
  • Recover Blue / Recover Red – בדומה לסרגל ה- Recover Details מהלשונית הקודמת, אך באופן ספציפי לערוצי הצבע המצויינים.
  • Add Grain – בסקירה הקודמת הזכרנו את ה"אופנה החדשה". הסרת רעש טובה לא נגמרת בזיהוי הרעש, הסרתו ושימור פרטים. אלא גם ב"גימור" של התוצר בסוף התהליך. בזמנו ציינו לטובה את PictureCode Noise Ninja בנושא. Topaz Labs לא מתעלמת מהמאפיין הזה ולטובת תוצר "טבעי" מאפשרת למשתמש להוסיף "גרעיניות" לתמונה.

כפי שצויין מקודם, הפרמטרים הנכונים ייקבעו בעיקר על פי "ניסוי וטעיה (או שמא תהיה)".
אישית, אני חושב שהשליטה היא לא אינטואיטיבית ולא מספיקה. הייתי רוצה לראות שליטה בפרמטרים בדומה ל-Imagenomic Noiseware. קביעת רמות הסרת הרעש על פי גודל / תדירות הפרטים, רמת הבהירות והצבע. ייתכן והקושי של Topaz Labs לתת למשתמש שליטה מעין זו טמונה באלגוריתמים אשר היא מימשה. עד כה רוב התוכנות והאלגוריתמים היו לינאריים והשתמשו בכלים מתמטיים כגון עיבוד במישור התדר ו- Wavelets. יתכן כי כאן החברה בחרה באחת מהגישות החדשות שצצות לעיתים. גישות אשר נוקטות שיטת פעולה שונה ולא לינארית בטיפול בתמונה. ולכן לא ניתן לתרגם את הפרמטרים למושגים אינטואיטיביים של תדר וגודל פרטים. עדיין הייתי רוצה לראות יותר מאמץ של החברה בנושא. שליטה מובנית טובה יותר בתהליך היא מפתח לניצול מלא של פוטנציאל היכולת של התוכנה.

יכולת נהדרת שהטביעה Topaz Labs בתוכנה היא יכולת לחלוק פרמטרים בין משתמשים. ניתן לעשות זאת ב-2 דרכים:

  • שימוש בכפתור ה- Menu מימין למטה ובחירת אופציה "Copy Settings To Clipboard". ואז פשוט להדביק לפורום / מייל / קובץ טקסט ולשתף.
  • קבצי ה- Presets אשר נמצאים בספריית התוכנה.

אחרי ההכרות הראשונית עם התוכנה, הגיע הזמן לבדוק כיצד היא מתפקדת בשגרת הרעש של תמונות העולם הדיגיטלי.

המבחן:

לקחנו שוב את תמונת הייחוס שלנו ומערך הגזירים:

מערך הגזירים

מערך הגזירים

השתמשנו בכל גזיר לאתגר בצורה שונה את התוכנה ובכך לעמוד על יכולתיה.
מומלץ לעבור על הסקירה הכוללת שביצענו כדי ללמוד מעט יותר על המשמעות של כל מבחן.
אל מול התוכנה כנקודות ייחוס העמדנו את הגרסא הקודמת, Topaz Denoise 2.1 ואת הטובה מבין תוכנות הסרת הרעש (לטעמי) Imagenomic Noiseware.
בניגוד לבעבר, הפעם, ניסינו למצות ככל שניתן את התוכנה. כלומר בכל גזיר גם נציג דוגמה שבה ניסינו לחלץ את המיטב מהתוכנה ובלבד שהזמן שנשקיע בכיוונון הפרמטרים לא יעלה על דקה שלמה. כלומר, ניתן להניח שתוכלו להגיע לתוצאות אף טובות יותר מהמוצגות כאן.

מבחנים אובייקטיביים:

מדידת SNR:

מדד ה- SNR מבטא את היחס בין האות לרעש. יחס זה נמדד על משטח שרמת התאורה שלו אחידה והגוון שלו נייטרלי.
גזיר A התאים למשימה זו בדיוק:

Crop A – SNR Measurement
Reference Image Topaz Denoise 2.1 Noiseware
Topaz Denoise 3 – Default Topaz Denoise 3 – Optimized

עבור התוצאה המיטבית השתמשנו בפרמטרים הבאים:

–Main tab–
Clean: 0.01
–Advanced tab–
Clean Color: 1.00
Remove Color Specks: 5
(Parameters not shown are at default values)

תוצאות המדידה:

תוצאות ה- SNR בחלוקה לערוץ הבהירות וערוצי הצבע

תוצאות ה- SNR בחלוקה לערוץ הבהירות וערוצי הצבע

שום שינוי מרעיש. אולי מעט יותר אגרסיביות בברירת המחדל. בהמשך נבדוק האם יש לכך מחיר.
נוכל רק לספר (ואתם להבחין) כי שימוש בפרמטר ה- Clean הוביל ליתרון של התוצאה הידנית שלנו. בקלות על ידי שימוש בערך גבוה יותר היינו מייצרים תמונה חלקה יותר ומדדים גבוהים יותר.

שמירה על פרטים וגבולות – ערוץ הבהירות:

כאן נאתגר את התוכנה בהסרת רעש לצד שמירה על פרטים.
הגזירים:

Crop C – Fur Rolls – Edge And Detail Preservation In L Channel
RGB Luminance Channel
Reference Image Noiseware Reference Image Noiseware
Topaz Denoise 2.1 Topaz Denoise 3 – Default Topaz Denoise 3 – Optimized Topaz Denoise 2.1 Topaz Denoise 3 – Default Topaz Denoise 3 – Optimized

עבור התוצאה המיטבית השתמשנו בפרמטרים הבאים:

–Main tab–
Suppress Noise:  0.78
Recover Details:  0.50
Reduce Blur:  0.35
–Advanced tab–
Remove Color Specks:  3
Recover Blue:  0.10
Recover Red:  0.05
(Parameters not shown are at default values)

כאן כבר ניתן להבחין שאכן ה- Topaz Denoise 3 אגרסיבית יותר מהגרסא הקודמת בברירת המחדל. התמונה שלה "רכה" יותר.
לעומת זאת בתוצאה שכווננה ידנית ניתן להרגיש בחידוד והניגודיות (יתכן ועדיין בחרנו בעוצמת ניקוי רעש גבוה מהנדרש ובחידוד לא מספיק).
פרמטר שניתן להרגיש כי "ביצע את מלאכתו נאמנה" הינו ה- Remove Clr Specks. הביטו בגליל הצמר הכחול וראו איך רק הכיוונון הידני העלים את הנקודה האדומה שמקורה בפיקסל סורר.
בכל אופן, Topaz Denoise 3 עושה עבודה בהחלט משכנעת. אל תתנו לתחושה להטעות אתכם, Topaz Denoise 3 שימרה לא פחות פרטים מ- Imagenomic Noiseware (אם כי רמת החידוד והניגודיות נותנות תחושה מעט שונה) אך השאירה הרבה פחות רעש (הביטו לתוך הגליל התחתון משמאל) ניתן היה אפילו לחדד מעט יותר ואף להפחית את רמת הסרת הרעש ובוודאות להגיע לתוצאה טובה אף מ- Imagenomic Noiseware בכל פרמטר (לזכות Imagenomic Noiseware נציין כי האלגוריתם האוטומטי שלה מייצר תוצר איכותי ביותר כבר בברירת המחדל).
מה שעוד ראוי לציון הינו אלגוריתם החידוד של Topaz Denoise, החידוד מעלה ניגודיות באופן מובחן ואיכותי.
דבר נוסף לטובת Topaz Denoise 3 הוא שהיא כמעט לא פוגעת ברמת הבהירות (גליל צמר כחול כהה) לעומת Imagenomic Noiseware.
המראה הינו טעם אישי שכל אחד ראוי שיתנסה וימצא את האיזון המתאים לו.
ראוי לציין שבעזרת תצוגות ערוצי הצבע והבהירות של התוכנה היה יחסית קל ומהר להגיע לתוצאה טובה זו.

המשכנו לגזיר E:

Crop E – Fur Doll – Edge And Detail Preservation In L Channel
RGB Luminance Channel
Reference Image Noiseware Reference Image Noiseware
Topaz Denoise 2.1 Topaz Denoise 3 – Default Topaz Denoise 3 – Optimized Topaz Denoise 2.1 Topaz Denoise 3 – Default Topaz Denoise 3 – Optimized

עבור התוצאה המיטבית השתמשנו בפרמטרים הבאים:

–Main tab–
Suppress Noise: 0.65
Recover Details: 0.55
Reduce Blur: 0.20
–Advanced tab–
Clean Color: 0.25
(Parameters not shown are at default values)

שוב ניתן לראות שבערכי ברירת המחדל Topaz Denoise 3 פשוט אגרסיבית ורכה מדי. התוכנה הזו דורשת בכל הפעלה תשומת לב מהמשתמש, אחרת התוצאה לא משביעה רצון (בניגוד ל- Imagenomic Noiseware לדוגמה).
אולם, כאשר מנסים לתקן את היכולות שלה מתגלה עולם אחר. הורדת רעש אפקטיבית עם פגיעה מועטה בפרטים.
התוצאה של Imagenomic Noiseware עדיין ניגודית יותר אך מבחינת פרטים בהתבוננות עמוקה יש ל- Topaz Denoise 3 מעט יתרון (לא מהותי בסיטואציה הזו וכנראה בטל לגמרי עם כיוונון "ידני" של Imagenomic Noiseware). אני מאוד מתרשם מיכולת החידוד של התוכנה. ניתן אפילו לאפס (עקב באג בתוכנה, תאלצו לקבוע את Supress Noise לערך מינמלי גבוה מ- 0) את כל הפרמטרים ולהשתמש ב- Reduce Blur לשם חידוד עם תוצאות טובות יותר מ- USM ו- Sharpen המובנות ב- Photoshop.

שמירה על פרטים וגבולות – ערוצי הצבע:

גזיר D לשירותינו:

Crop D – Color Chart – Edge And Detail Preservation In Normalized AB Channels
Reference Image Noiseware
Topaz Denoise 2.1 Topaz Denoise 3 – Default Topaz Denoise 3 – Optimized

עבור התוצאה המיטבית השתמשנו בפרמטרים הבאים:

–Main tab–
Suppress Noise: 0.30
Recover Details: 0.50
–Advanced tab–
Clean Color: 0.35
(Parameters not shown are at default values)

זה המגרש הביתי של Topaz Denoise לדורותיה.
הפעם קל לראות כי בברירת המחדל ערך הסרת הרעש הצבעוני נמוך מדי.
אין בכלל ספק, Topaz Denoise 3 בתוצאה המיטבית פשוט טובה מכולם. מעט מאוד רעש וגבולות ברורים ללא כל תופעת נזילות.

על מנת לבדוק מעברים בין צבעים (בגזיר הקודם המעבר היה מצבע לאיזור נייטרלי) פנינו לגזיר F:

Crop F – Color Charts
RGB Normalized AB Channels
Reference Image Noiseware Reference Image Noiseware
Topaz Denoise 2.1 Topaz Denoise 3 – Default Topaz Denoise 3 – Optimized Topaz Denoise 2.1 Topaz Denoise 3 – Default Topaz Denoise 3 – Optimized

עבור התוצאה המיטבית השתמשנו בפרמטרים הבאים:

–Main tab–
Suppress Noise: 0.50
Reduce Blur: 0.20
–Advanced tab–
Clean Color: 0.20
(Parameters not shown are at default values)

Topaz Denoise לדורותיה שוב שומרת בקנאות על הגבולות בערוצי הצבע ונמנעת כליל מנזילות.
משום מה דווקא עם Topaz Denoise 3 לא הצלחנו לשחזר את הביצועים של Topaz Denoise 2.1. אם רצינו אותה כמות של חדות במעברים בין הצבעים קיבלנו יותר רעש, אם רצינו אותה כמות נמוכה של רעש שילמנו במעברים מעט פחות ברורים. לבסוף הסתפקנו במעט יותר רעש אבל גם מעברים טובים יותר.
ועדיין Imagenomic Noiseware, Topaz Denoise 2.1 ו- Topaz Denoise 3 בתצורה הידנית נותנות תוצאות קרובות וטובות, מאוד טובות.
זוהי בחירה אישית ואני עדיין מתלבט בין Topaz Denoise 3 לבין Imagenomic Noiseware.

כפי שציינו בסקירה, אחד המנגנונים הידועים בעת הסרת רעש ממשטחים צבעוניים היא פגיעה ברמת הרוויה והבהירות.
לכן ביצענו מדידה של ערכים אלו על הגזיר:

Crop F - Saturation And Lightness Mean Values

Crop F - Saturation And Lightness Mean Values

הערכים במרחב HSL מוגדרים על הקטע [0,1]. מה שמלמד אותנו שהגזיר שייך לערכי הבהירות האמצעיים (Midtones).
ניתן לראות כי אין פגיעה משמעותית בבהירות או ברוויה של הצבעים מצד מי מהתוכנות.

הסרת רעש באיזורים כהים:

האיזורים הכהים הם ה- Real Deal בעולם הסרת הרעשים. הם רווים ב"אי וודאות".
פנינו לגזיר G וביקשנו את עזרתו בהערכת הביצועים:

Crop G – Shadow Area
RGB Luminance Channel
Reference Image Noiseware Reference Image Noiseware
Topaz Denoise 2.1 Topaz Denoise 3 – Default Topaz Denoise 3 – Optimized Topaz Denoise 2.1 Topaz Denoise 3 – Default Topaz Denoise 3 – Optimized

עבור התוצאה המיטבית השתמשנו בפרמטרים הבאים:

–Main tab–
Suppress Noise: 0.30
Recover Details: 0.25
–Advanced tab–
Clean Color: 0.40
Remove Color Specks: 3
(Parameters not shown are at default values)

הרשו לי להתעלם מברירת המחדל.
כאן הגענו לנקודת הכח של Topaz Denoise 3. ככל שהייתי אגרסיבי בהסרת רעש הצבע לא איבדתי את החדות והחספוס של המשטח. כמות הגרעיניות נשלטת בקלות על ידי סרגל ה- Supress Noise. לטעמי הגעתי לאיזון נהדר בין כמות הרעש לשמירה על פרטים. זהו כוחה של Topaz Denoise 3. לטעמי, גם ניתן להגיע לתוצאות טובות יותר עם Topaz Denoise 3 מאשר עם Topaz Denoise 2.1.

גם כאן בדקנו את הפגיעה ברוויה:

Crop G - Saturation And Lightness Mean Values

Crop G - Saturation And Lightness Mean Values

רואים שהבחירה בהסרת רעש צבעוני פגעה ברוויה של התמונה של Topaz Denoise 3.
זה פרמרטר שיש לשים לב אליו. באיזור זה אין לו השפעה שלילית בהכרח שכן אנו לא מצפים לראות צבע. אך ייתכן שיהיו לכך משמעויות באיזורים צבעוניים ושם יש לתת תשומת לב לבחירת הפרמטר. משימוש נוסף בתוכנה לטעמי הירידה ברוויה כאן אינה נובעת מפגיעה בערכי הרוויה של פיקסלים צבעוניים אלא הסרה ממשית שלהם. ולכן תוצאה זו אינה בהכרח שלילית, אך יש עדיין להזהר עם שימוש בפרמטר הסרת רעש צבעוני.

הסרת רעש על משטחים בעלי תדר גבוה:

תדרים גבוהים הם בעלי 2 כובעים. האחד רעש, השני הפרטים העדינים. כיצד התוכנה מתמודדת איתם, האם ביכולתה להבדיל?
נפנה לגזיר H:

Crop H – High Frequency Surface
Reference Image Noiseware
Topaz Denoise 2.1 Topaz Denoise 3 – Default Topaz Denoise 3 – Optimized

עבור התוצאה המיטבית השתמשנו בפרמטרים הבאים:

–Main tab–
Suppress Noise: 0.25
Recover Details: 0.15
Reduce Blur: 0.30
–Advanced tab–
Clean Color: 0.45
(Parameters not shown are at default values)

בהתעלמות מברירת המחדל אני מוצא את התוצר של Topaz Denoise 3 כטוב ביותר.
הסירה בקלילות את הצבע מבלי לפגוע בפרטים ובלי מריחות ובמבט מקרוב פשוט שימרה הפרדה בין הפסים עד לתדר הכי גבוה מכולם. יש להם "אס" ביד שם ב- Topaz Labs.
בלי ספק היכולת להביט בערוץ הלומיננס וערוץ הצבע פשוט עושה את התהליך קל, מהיר ויעיל. בהחלט משהו שראוי שיאומץ על ידי שאר החברות.

לסיכום פרק המבחנים ה"אובייקטיביים" נאמר ששוב, כמו אז, מתחת לפני השטח ל- Topaz Denoise יש את כל מה שצריך, השאלה האם ניתן למצות אותו במתארים קצת יותר "יום יומיים"?

עמודים: 1 2

תגים: , , ,