חדשות הצילוםביקורותמאמרים על צילוםפורום צילום d-spot.co.il  

Canon 5D Mark II מנקודת הראייה של דב קליין

מאת:

גילוי נאות: כתבה זו נכתבה על ידי דב קליין עבור מועדון הצלמים המקצועי של קנון.

בחודש אוגוסט 2005 הכריזה Canon על ה- 5D, מצלמה בעלת 12.7 מגה פיקסלים, המקפלת בתוכה חיישן FF (כלומר Full Frame), הראשונה במחיר שפוי מאוד לזמן ההוא. למי מבין הקוראים השואלים מה זה FF, אומר בקצרה שזהו חיישן בעל ממדים הזהים למסגרת אחת בסרט צילום 35 מ"מ במידות של 24X36 מ"מ. היתה זאת כניסה מפתיעה לנישה שטרם הספיקו לעכל בזמנו, היה גם מי שתהה והרים גבה לנוכח התכונות שהוקנו לה (מי צריך FF? למה כל כך הרבה פיקסלים?). אבל עד מהרה היא מצאה לעצמה מקום טוב ובטוח בקרב הצלמים בשטח. מצלמה עם איכות תמונה יוצאת מן הכלל לימים ההם, ואפילו אפשר לומר ללא בושה גם לימים האלה.

בעידן הדיגיטלי הורגלנו שכמעט בכל שנה יוצא דגם חדש. אבל משום מה היורשת של ה-5D בוששה להגיע. עברה שנה ועוד שנה, עידן המעבד DIGIC II חלף, ואחריו חלף לו עידן המעבד DIGIC III ונאדה… וכך בדריכות ובהמתנה אין קץ, בחלוף שלוש שנים, נולדה היורשת בדמות 5D Mark II.

מה בעצם השתנה ב-5D Mark II לעומת ה-5D הקודמת? מה מיוחד במצלמה החדשה? אקדים ואומר שאין בכוונתי ליצוק כאן מפרטים טכניים. הם קיימים לרוב עד הפרט האחרון ואותם תוכלו למצוא בנקל ברחבי רשת האינטרנט. כמשתמש קנון ותיק אני רוצה לתאר לכם את ההתרשמות והחוויות שלי מהמבחנים אותם ערכתי למצלמה החדשה.

21 מגה פיקסלים FF

הדבר הראשון שהקפיץ אותי הוא עצם העובדה שלמצלמה יש 21 מגה פיקסלים. כאמור, ברגעים הראשונים אני נזכר בתהיות שעלו פה ושם. מי צריך 21 מגה פיקסלים? עד כה הורגלתי למצלמות בעלות 6, 8, ו-12.7 מגה פיקסלים. כמות הפיקסלים הזאת איננה נתפסת באמת במוח. אבל לאחר צפייה בתמונה הראשונה ובכמות הפרטים האדירה שהמצלמה מפיקה, מיד נופל האסימון. פשוט לא יאמן! כל השאלות והתהיות מתפוגגות להן לאחר הצפייה.
מצלמה בעלת כמות של 21 מגה פיקסלים יוצרת מצב חדש בו מצלמת 35 מ"מ דיגיטלית כבר נוגסת חזק בשוק של המדיום פורמט. המשמעות היא שיותר ויותר צלמי סטודיו מרגישים שהם מקבלים איכות של מדיום פורמט כבר ממצלמת 35 מ"מ וזאת במחיר סביר. בצילומים אלה, פרטי הפרטים חשובים. בעיקר במוצרים יוקרתיים אשר דורשים הדפסות ענק בגדלי A2 (ברזולוציה טבעית מלאה) ומעלה. למשל, בצילומי אופנה אנו רוצים לראות את פרטי האריגים של הבגדים.
כמו-כן, אחת מהבעיות הידועות בצילומי אירועים היא שבצילומי קבוצות/שולחנות, אין מספיק פרטים מהדמויות המצולמות. בד"כ צילומים אלה נעשים באורך מוקד קצר כמו 24 -35 מ"מ, היות וזוית הראיה רחבה, אין די פיקסלים כדי ליצג "ראש אדם" מפורט בתמונה. העניין הזה מורגש אפילו בהדפסות בגודל סביר. כיום, עם השימוש במצלמת 21 מגה פיקסלים הבעיה הזאת נפתרה כליל.
אפשר כמובן להמשיך ולהציג עוד דוגמאות, כמו היכולת להשאיר מספיק "בשר" לביצוע קרופים. אבל אני סבור שחשיבות כמות הפיקסלים ברורה לחלוטין.
האם כל הזמן נידרש לכמות זאת של 21 מגה? התשובה היא כמובן לא. המצלמה מאפשרת לצלם ברזולוציות רגילות נמוכות יותר, ניתן למשל לבחור לצלם באופן רגיל (JPEG) ב-10 מגה פיקסלים לצילומים רגילים בהם אין צורך בפרטי הפרטים. יחד עם זאת, לצלמי ה-RAW נוספו האפשרויות לצלם גם ברזולוציות נמוכות של 5.2 מגה ו-10 מגה פיקסלים (הנקראות sRAW) בנוסף לפורמט RAW הרגיל של 21 מגה. דבר זה מעניק את היתרונות של שימוש בתכונות של RAW ומאידך עדיין נשמרת הרזולוציה הנמוכה.

"LCD 3

הצג האחורי השתנה ב-5D Mark II. הותקן צג LCD המכיל 920,000 נקודות אשר פרושות על גבי משטח עם אלכסון של "3. לעומת ה-5D הקודמת, אשר כללה צג של "2.5 עם 230,000 נקודות. צג זה מכיל רמת פירוט מרשימה ברזולציית 640X480 VGA פיקסלים.
אי אפשר להישאר אדיש לנוכח המראה הצבעוני, הססגוני והעשיר של התמונה בצג החדש. עם הצפייה בתמונה הראשונה שצילמתי, יצא לי "WOW". ממש כך.
כיום, בצילום דיגיטלי, הצג האחורי ורמת הפירוט שבו, מהווים נדבך חשוב להערכה טכנית של חדות ואיכות התמונה בשטח. צג מפורט כזה יכול לחסוך עוגמת נפש רבה בצפייה בבית. השיפור הזה בא לידי ביטוי גם בפונקציה של הגדלת התמונה ZOOM-IN. מגדילים ומגדילים וממש אפשר להבחין באיכות המיקוד, מיקומו, ובפרטים נוספים בתמונה.

בנוסף, יש לציין שצג איכותי, בהיר ומפורט, חשוב בכמה וכמה מקרים. לדוגמה: צלמי סטודיו ו/או מאקרו יכולים למתג את המצלמה למוד של Live View, להגדיל את התצוגה האחורית בנוחות, ולמקד באופן סלקטיבי מדוייק – ידנית או רציף ממונע (AF-ON) – את הנקודה שהכי חשובה להם במסגרת. צג טוב נותן פתרון גם לצילום מגובה ריצפה או קרוב אליה, וגם בתנאים שבהם העינית חשוכה או שלא ניתן לצפות דרכה.
ניתן לומר שנעשתה כאן עבודה מצויינת וזהו שיפור לאין ערוך לעומת המסכים הקודמים.

תכונות חשובות נוספות שהוענקו לצג החדש הינן זויות צפייה של 170 מעלות לכל צד, שיפור איכות הצפייה בתאורת שמש חזקה וציפויים כנגד שריטות והחזרי בוהק.
בתחתית הצג הותקן חיישן אור החש את עוצמת האור הסביבתי ובהתאם לכך מגביר/מקטין באופן אוטומטי את רמת הבהירות בתצוגה. תכונה זאת מאוד נוחה, בעיקר, כשעוברים בין סביבות בעלות רמות הארה שונה. הצג מתאים את התאורה שלו באופן אוטומטי ובכך מאפשר תנאי צפייה טובים בתנאים המשתנים. ניתן כמובן לכוון את עוצמת ההארה גם למצב קבוע.

ImageADIGIC 4

ב- 5D Mark II הותקן מעבד תמונה חדש מסוג DIGIC 4, לעומת ה- 5D שהכיל את ה-DIGIC II. מעבד זה מאפשר עיבוד תמונה בקצב מהיר מאוד באמצעות ממיר A/D ברוחב של 14 ביט לכל צבע, לעומת 12 ביט ב-5D. משמעות הדבר היא השגת מידרג גוונים איכותי, רחב וטוב יותר; דיוק בצבע גבוה יותר; שיפור משמעותי בהשגת פרטים בגוונים הבהירים ובצלליות; ותמיכה מלאה בכרטיסי זיכרון בטכנולוגיה המהירה של UDMA.

תחום רגישות לאור ISO 50-25600

תחום הרגישות במצלמה החדשה גדל עד כדי ISO 25600 לעומת המצלמה הקודמת ISO 3200.
גדילה זאת ב- "3 סטופים" התאפשרה תודות לטכנולוגיה חדשה של המעבד DIGIC 4, המאפשר עבודה כמעט חופשית לחלוטין בתנאי תאורה ירודים – כגון כנסיות, מנהרות, סמטאות – ובעצם אפשר לומר כמעט חושך מוחלט. וזאת כמובן, באיכות בלתי מתפשרת בהתאם לרגישויות אלה.
ישנם 4 מצבים של ניקוי רעשים בעוצמות שונות. תכונה זו נותנת לצלם חופש בחירה בעוצמת ניקיון התמונה הנדרש. איכות התמונה וניקוי הרעשים מקנים לצלמי האירועים עבודה חופשית ללא פלש. ניקיון תמונה ברמה כה גבוהה, מאפשרת להם לממש את היצירתיות שלהם בצילום באור קיים (Available Light) ובכך להקנות לתמונה ציביון של מראה טבעי לתמונות.

צילום וידאו באבחנה גבוהה 1080p Full HD

כמה פעמים נסחבתם גם עם מצלמת סטילס וגם עם מצלמת וידאו ביחד, וזאת בשביל לצלם כמה קליפים קטנים? מי שחווה זאת יודע שכל הלוגיסטיקה (להיסחב עם משקל) והתפעול הזה, זה לא משהו מלהיב במיוחד…

לראשונה בשוק ה-DSLR משלבת מצלמה אחת גם יכולת של צילום סטילס וגם יכולת של צילום וידאו באיכות פנומנלית באבחנה גבוהה, 1920X1080 פיקסלים לפריים, בקצב של 30 תמונות בשניה. גם בנושא זה עלו תהיות ברשת והיו מי שאמרו בשביל מה צריך את זה. אבל, לאט לאט, כשפתאום חושבים על זה לעומק, לא מבינים מדוע זה לא היה עד היום. מבחינתי זה אחלה דבר!

המצלמה מאפשרת יצירת קליפים באורך של 4GB באיכות של FULL HIGH DEFINITION. תכונה זאת מאפשרת לצלם עיתונות שנשלח לסיקור לחזור גם עם סרטונים קצרים. דבר שנותן עליונות סקופית בעיקר בעידן האינטרנט.
זאת ועוד, צילום של 30 פריימים בשניה ברזולוציה 1920X1080 מאפשר לבחור את הפריים הכי איכותי: זה שמכיל את האימפקט הצילומי החזק ביותר מתוך סרטון. איכות זאת מאפשרת לצלם אירועים למתג לוידאו תוך כדי צילום סטילס וליצור בנק של קליפים קצרים מתוך האירוע. זהו בונוס ללקוח אשר בנוסף לדיסק התמונות והסרט של האירוע, הוא מקבל אוסף מרוכז של קליפונים נבחרים כמו למשל מ"אחורי הקלעים" בזמן איפור הכלה.
הגמישות לעבור בהינף כפתור לוידאו, נותנים לצלם האירוע עדיפות שיווקית מעין כמוה, לעומת צלם שאין לו את היכולת הזאת.

צילום וידאו ב-Mark II, זה לא עוד צילום וידאו רגיל. ובכן, מה המיוחד? עצם העובדה שהמצלמה מאפשרת לחבר אליה עדשות שונות ומגוונות, זה כבר משהו חריג ושונה הנותן לצלם סיבה למסיבה.
למשל, צילום וידאו בעדשת עין הדג עם זוית משוגעת; עדשת מאקרו הנכנסת לפרטי הפרטים של החרק; או בעדשת טלה כמו 500 מ"מ אשר לוכדת את סיפור הנשרים; וגם היכולת לצלם בעומק שדה כל כך רדוד ולטשטש את הרקע. כל אלה הן בדיוק המעלות שמאפשרות לצלם להביע יצירתיות, והן אינן אפשריות במצלמת וידאו רגילה.

עם יציאת המצלמה, מוד צילום הוידאו היה אוטומטי מלא: חשיפה אוטומטית, רגישות אוטומטית וכו'. אך לאור בקשת הקהל ברחבי העולם. שיחררה קנון את FIRMEWARE1.1 (עדכון קושחה שניתן להוריד חינם) וכיום ניתן לקבוע במוד צילום וידאו גם צמצם, מהירות, פיצוי חשיפה, רגישות ועוד.
אני מאמין שיבוא יום שיאפשר לא רק מיקוד רציף ממונע אלא גם מיקוד אוטומטי במוד הוידאו.

שליטה ביחס הארה במבזקי Canon חיצוניים

ה-5D Mark II מאפשרת שליטה במבזקים כמו ST-E2. שליטה זו מתאפשרת רק אם תחברו פלשים מסוג EX580 II או EX430 II.
היכנסו ל-Canon Digital learning Center ללינק הבא והקשיבו להסברים של הצלם Bruce Dorn:
http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=3011

תפריט המצלמה

כאשר צוללים מעט פנימה, לתפריט המצלמה, קל לזהות תכונות רבות אשר משדרגות לאין שיעור את הפונקציונליות והנאת השימוש במצלמה בהשוואה לדגם הקודם. ה- 5D Mark II ובתוכה המעבד החדש צויידו בנוסף לנאמר במגוון רחב של פונקציות:
כיול עדין ומדויק של המיקוד האוטומטי; הוספת מוד Live View; פונקציית Auto Lighting Optimizer; פונקציית Peripheral Illumination Correction; שינוי משמעותי נעשה בתפריטי ה- User Interface הוא קיבל מראה מודרני חדש לגמרי, כל השינוי בעיצוב ובגישה אל הפקודות נעשה עוד יותר ידידותי למשתמש לעומת הדגם הקודם; נוסף מחבר HDMI; ומנגנון ניקוי חיישן משופר.

המעבד החדש מאפשר כיול עדין ומדויק של מנגנון המיקוד האוטומטי לכל עדשה. מידע זה נשמר במצלמה, ובכל פעם שהעדשה מוחלפת, נשלף המידע ומיושם בעת ביצוע מיקוד אוטומטי. הפונקציה החשובה הזאת היתה קיימת בעבר רק במצלמות המקצועיות מסדרה 1 וכעת הועברה גם אל ה-5D Mark II.

במוד Live View, מצאה חן בעיניי האפשרות לשלוט בשיטות המיקוד השונות. משמע אפשר לקבוע שמנגנון המיקוד הרגיל במצלמה יפעל, כלומר: עם הלחיצה – המראה תעלה, יתבצע פוקוס באמצעות מנגנון הפוקוס המובנה, ובתום המיקוד תחזור המראה למקומה.
אפשר גם לקבוע שליטה בפוקוס ע"י מיקוד רציף ממונע מבוסס קונטראסט, כמו במסרטת וידאו על האות המוצג בצג, וזאת בעזרת כפתור AF-ON. אופציה נוספת מאפשרת להפעיל אלגוריתם של "זיהוי פנים" בדומה למצלמות P/S. במצב זה המצלמה תחפש "פנים" בפריים ותנעל עליהם את המיקוד.

פונקציית Auto Lighting Optimizer משפרת את איכות התמונה במצבי תאורה בעייתיים.
איך זה עובד? המצלמה מנתחת את הבהירות והניגודיות של הנושא ביחס לסביבה. ואז, באופן אוטומטי, מופעל אלגוריתם כזה שדואג למצב האופטימלי של איכות התמונה. הצלם יכול לעבוד מבלי להיות מודאג מתוצאות לא נעימות, כפי שלעתים מקבלים בסיטואציות שונות.

Auto Lighting Optimizer משפר את התמונה במצבים הבאים:

1. רקע בהיר לעומת הנושא (אור אחורי).
2. תת חשיפה כתוצאה מצילום של נוף מושלג.
3. תאורת פלש חלשה כתוצאה מרקע אחורי בהיר.
4. סצינות בעלות ניגודיות נמוכה כמו למשל ביום מעונן.

לפונקציה זו ישנן 4 רמות, והמשתמש יכול להחליט במי מהן להשתמש:
Disable, Low, Standard, Strong.
* הפונקציה פועלת ב-Av, Tv, P והיא אינה פעילה במצבי חשיפה של M ו-BULB.
להלן דוגמאות בארבעת המצבים הנ"ל: הביטו בשינויים המתרחשים באזורים המוצללים לעומת האיזורים הבהירים אשר נשארים ללא שינוי.

Image1

פונקציית Peripheral Illumination Correction

במה מטפלת הפונקציה? ובכן, באופן טבעי לכל עדשה, באשר היא, ישנה נפילה מסוימת של כמות אור בפינות התמונה (בעיקר בעדשות רחבות זוית ובשימוש בצמצמים פתוחים). הדבר מתבטא בכך שהפינות חשוכות יותר ממרכז התמונה. בשפה המקצועית התופעה מכונה כ – (Vignetting (fall-off. מה שקנון עשתה כאן, היא למדה את כמות ועוצמת הנפילה של האור מהפינות כלפי המרכז, ובאמצעות אלגוריתם שמובנה ב-5D Mark II היא מתקנת את "הפינות החשוכות". דבר זה נותן לנו תוצאה חלקה ונאה לעין. ישנה אפשרות להפעיל או שלא להפעיל את הפונקציה. למשל אם רוצים שצילום יראה קלאסי עם מראה של פעם, אפשר לעשות זאת ע"י אי הפעלה של הפונקציה. לחליפין, אם ברצוננו לבצע צילום די נקי, נוכל כמובן להפעיל את הפונקציה.
אני ממליץ להשאיר את הפונקציה פעילה כברירת מחדל, כלומר במצב Enable.

דוגמה:

Image2

HDMI

בדופן השמאלית של המצלמה נוסף מחבָּר High-Definition Multimedia Interface
HDMI – הינו תקן להעברת אותות וידאו ואודיו בין ציוד אודיו-וידאו וטלוויזיה בהפרדה גבוהה, או מחשב לצג איכותי. התקן מגדיר את המחבר החשמלי בציוד הקצה, כמו גם את הכבלים הדרושים לחיבור בין המכשירים השונים. במחבר זה ניתן להעביר אותות וידאו ברזולוציה הגבוהה ביותר 1920X1080. היתרון הגדול של המחבר, הוא בכך שניתן לחבר טלוויזיית LCD בהפרדה גבוהה אל המצלמה ולצלם במוד LIVE VIEW. היות ואת התמונה רואים בטלוויזיה, ניתן ממש לדייק בפרמטרים של צילום (תאורה, פוקוס ועוד) בעיקר בצילום סטודיו.

ניקוי חיישן

נוסף מנגנון לניקוי חיישן כנגד אבק. זהו מנגנון משופר המכיל ציפוי fluorine בחזית ה-Low Pass Filter של החיישן. דבר זה מאוד חשוב לצלמים: כמה שפחות אבק, פחות צרות ופחות פריימים מזוהמים. מיותר לציין שבדגם הקודם, 5D, כלל לא היה מנגנון כזה.

ImageBתריס חדש

ה-5D Mark II צויידה במכלול חדש לעבודה של 150,000 מחזורי תריס, לעומת 100,000 אשר בדור הקודם. זהו שיפור מבורך אשר בנוסף לעבודה חלקה הוארך ה-MTBF ובכך תורם לשקט נפשי, ללא דאגות מיותרות.

משקל

אחד מהדברים החשובים ביותר במצלמה הינו המשקל שלה. תארו לעצמכם יום עבודה שלם בסטודיו אשר בה המצלמה נמצאת כל הזמן ביד. זו עבודה קשה מאוד ומאומצת.
מצלמה כבדה תגרום לצלם להתעייף די מהר, הוא יאבד את הסבלנות, הכח והיצירתיות והתוצאות לא תאחרנה להגיע. המצלמה החדשה (וגם המודל הקודם) קלות יותר באופן ניכר לעומת מוצרים מקבילים בשוק. ההפרש במשקל הינו כ-25%.
לטעמי זה לא מעט. ולכן, בנוסף לשאר התכונות, ענין זה נותן יתרון עצום למצלמה.

הפרטים הקטנים…

פיצ'רים קטנים וחמודים שאהבתי: כפתור הארת הצג העליון הוסט ימינה ובכך מאפשר גישה מהירה יותר ונוחה יותר בתנאי תאורה ירודים. העינית גדלה ב-2% וכעת מציגה 98% משטח החיישן לעומת 96% בדגם הקודם. כמו-כן נוספה אינדיקציה למצב הסוללה, שגם אותה ניתן לראות בעיינית.
כיום ניתן לראות בעיינית את רמת ה-ISO באופן קבוע לעומת הדגם הקודם שחייב לחיצה על כפתור <DRIVE-ISO> לצורך הצגתו בעיינית.

סוללה

המצלמה זוודה בסוללה חדשה ומתוחכמת. ניתן לנהל בזיכרון המצלמה מספר סוללות שונות ולקבל מידע מדויק לגבי כל סוללה בנפרד. עפ"י המספר הסידורי שלה אפשר לדעת את כמות הצילומים שנותרו לה עד לטעינה. אורך חיי הסוללה (כלומר, כמות הצילומים בין טעינה לטעינה) הוארך במעט לעומת הדגם הקודם בתנאי עבודה רגילים, אולם שופר בכמעט פי שתיים בתנאי עבודה בטמפרטורות נמוכות סביב ה-0 מעלות צלסיוס.

אטימות למים ואבק

בגוף החדש בוצעו אטימות O-rings מסביב לכפתורי הפיקוד, כמו-כן נאטמו מכסה הסוללה ודלתית כרטיס הזיכרון. שיפורים אלה הביאו את Canon להצהיר בזאת שהמצלמה אטומה לכמות גשם של 10 מ"מ במשך 3 דקות.
מבחינתי זה נהדר, מפני שכעת התכונות האלה מחסנות את המצלמה באופן טוב יותר לאבק.

עמודים: 1 2 3 4

תגים: , , ,