חדשות הצילוםביקורותמאמרים על צילוםפורום צילום d-spot.co.il  

Canon EOS 7D – הנאה צרופה

מאת:

גילוי נאות: כתבה זו נכתבה על ידי דב קליין עבור מועדון הצלמים המקצועי של קנון.

בחודש ספטמבר 2009, בזמן שכולם ממתינים למצלמה אשר תחליף את ה-EOS 50D, הכריזה Canon על מצלמה חדשה בשם EOS 7D וזאת ביחד עם הסלוגן "Designed by you, Built by Canon". כלומר, אתה תכננת ו-Canon יישמו.

רציתי להבין מהי כוונת "המשורר" לסלוגן יומרני שכזה, והתחלתי לצלול פנימה לנבכי המפרט של המצלמה החדשה. אני קורא את המפרט ולא מאמין לרשימת התכונות החדשות אשר מייצרות תועלות חדשות. בשלב הזה אני שואל את עצמי – האם הם השתגעו? 18 מגה פיקסלים על חיישן מסוג APS-C (קיצור של Advanced Photo System type-C)? חיישן כזה הוא חיישן שיותר קטן מחיישן של FF ומידותיו הינן 22.3×14.9 mm. חשבון קטן מראה שהצפיפות של הפיקסלים הינה 5.4 מגה פיקסל לכל 1 ס"מ מרובע – מדהים! אני תוהה ומיד חושב שאני חייב לראות את זה. הורגלנו לסברה שככל שהצפיפות גדולה יותר, ישנה פגיעה בניקיון התמונה ברגישויות גבוהות, וכן ישנה הסתברות שהאופטיקה (העדשות) לא תוכלנה לשאת את הצפיפות הזאת. אבל מסתבר ש-Canon חושבים אחרת – דבר שאבחן בעצמי בהמשך המאמר.

עם העיון ברשימת התכונות והמפרט, מיד מתקבלת התובנה כי קטגוריה חדשה לחלוטין נולדה. אם תרצו אפשר לומר ז'אנר חדש נולד בקו המצלמות של Canon. מצלמה שממוקמת בהיררכיה בין EOS 5DmkII לבין EOS 50D. אבל כשחושבים פנימה ויותר לעומק, מסתבר יותר ויותר שהמיקום הזה קצת בעייתי, מפני שרשימת התכונות שלה רחוקה מה-50D וגם שונה מה-EOS 5DmkII , בעיקר מפני שהמצלמה הזאת לא מכילה חישן FF. אם כך, למי מיועדת המצלמה הזאת?

לפני שננסה להבין למי היא מיועדת, חשוב לדעת ולהפנים שהמצלמה הזאת תוכננה לגמרי מחדש במשך שנתיים של עבודת פיתוח שצמודה לדרישות מערכת השיווק של Canon. במשך תקופה זאת ראיינה מחלקת השיווק אלפי צלמים ברחבי העולם כדי להבין מה הם רוצים ממצלמה. כאדם שעובד בפיתוח זמן רב אני יכול לומר שככל שנעניק למוצר יותר ויותר תכונות כך יעלה המחיר. משום כך, המחיר חייב להישמר באופן פרופרציונלי, סביר ובר השגה, אחרת מעטים (אם בכלל) הם אלה אשר יוציאו את מיטב כספם. לכן, החוכמה הגדולה היא לשלב את כל הניסיון והידע באופן סינרגטי, כך שהתוצרת תהיה בעלת מחיר השגה סביר, ובכך תניב גם תוצאות כלכליות אשר תהוונה את המצע להכנסות ולפיתוחים העתידיים. ובכן, מה הן הדרישות של הלקוחות? הם רוצים מראה נאה, קשוח ורובוסטי למצלמה, הרגשה טובה ביד – נוחות ויציבות אחיזה, אמינות, אטימות למים ואבק, וכן ביצועים.

במהלך המאמר אשלב קישורים לסירטוני הדרכה והמחשה באופן גרפי חזותי על הפונקציות השונות. סרטונים אלה בוצעו ע"י מרכז הלמידה של Canon, הוא Canon Digital learning Center.

יעוד המצלמה

המצלמה תוכננה בעיקר להיות מצלמת גיבוי מושלמת לסדרה המקצועית EOS-1. צלמים אשר מצלמים ספורט אקסטרימי דינמי (כדורגל, גלישה, ריצה, כדורסל, ספורט מוטורי, קפיצה לגובה וקפיצה למרחק) וצלמי ציפורים, יהנו ממערכות מיקוד וקצב צילום מדהימים. קצב צילום של 8 תמונות בשניה גם בפורמט RAW 14 Bit – זה לא דבר של מה בכך! כיום, בזמן כתיבת שורות אלה, אין עוד מצלמה בשוק בקטגוריה הזאת שמספקת נתון זה.

בנוסף, ניתן הפיתרון המקצועי לצלמי הוידאו בפורמט Full HD, אשר נהנים מהשליטה בעומק השדה וכן מהטווח הדינמי הרחב לעומת מסרטות וידאו יעודיות.

כמו כן, נותנת ה-7D מענה מצויין שהיה חסר גם לצלמי טבע צילומי מקרו ונוף, אשר מבקשים רזולוציה גבוהה לצרכי הדפסי ענק. בנוסף, אפשר לומר ששילוב ה-7D עם עדשת TS-17mm, ביחד עם מד האופק שהתווסף למצלמה, נותנים פתרון לצלמי אדריכלות, סטודיו, ועיצוב פנים.

אני סבור שצלמים אשר ישלבו בעבודתם 2 מצלמות גם יחד כגון EOS 5DmkII + 7D או לחילופין

1Dmk (2/3/4) + EOS 5DmkII, יזכו להרכב מנצח, ויהנו מכל העולמות.

האחיזה הראשונה שלי ביד

עם הוצאת המצלמה מקרטון האריזה, הוצאתי קול פליאה מהפה "אוללה, איזה יופי". מתרגש כמו ילד קטן, שזה לא מכבר קיבל צעצוע חדש, סובבתי את המצלמה למעלה-למטה, ימינה-שמאלה. התבוננתי בה בסקרנות רבה מכל צדדיה. לא בזבזתי זמן יקר – מיד הכנסתי את הסוללה לטעינה ראשונית. ואז נזכרתי בסלוגן "Designed by you, built by Canon". "וואלה," אמרתי, "שיחקתם אותה". ארגונומיה חדשה: היא יושבת אצלי ביד כאילו ש"תפרו" אותה במיוחד בשבילי. כפתורים ומיקומים חדשים, עינית מא-מא-מיה, ממש סדרה 1 – פשוט מושלמת. אלה הרגעים הראשונים בהם אני חש לראשונה שהושלם הפער שהיה חסר כל כך בין ה-50D לבין סדרה 1. פער שבא לידי ביטוי במחיר ובביצועים, נסגר בהרמוניה מושלמת למשתמש.

לאחר בילוי צמוד של למעלה מ-3 שבועות עם המצלמה, קשה לי להתאפק ולהשאיר את הבעת הרגשות שלי לסוף המאמר, אני מרגיש שאני חייב לשתף ולהוציא. הדחף הפנימי שלי מדרבן אותי לכתוב זאת כבר כאן – פשוט מצלמה תענוג. או איך שאומרים היום, מצלמה "חבל על הזמן".

18 מגה פיקסלים APS-C

כאמור, אחד מהנושאים שסיקרנו אותי הוא עצם העובדה שלמצלמה עם חיישן כזה קטן יש 18 מגה פיקסלים. ברגעים הראשונים אני נזכר בתהיות שעלו פה ושם. מי צריך 18 מגה פיקסלים? הורגלתי למצלמות בעלות 6, 8, 12.7, אפילו 15 מגה פיקסלים. אבל כמות הפיקסלים הזאת איננה נתפסת באמת במוח, בעיקר כשמדובר בחיישן קטן מימדים. עם הצפייה בתמונה הראשונה ובכמות הפרטים האדירה שהמצלמה מפיקה, מתפכחים. פשוט לא יאמן! כל השאלות והתהיות מתפוגגות להן לאחר הצפייה.

מצלמה בעלת כמות של 18 מגה פיקסלים מפיקה המון פרטים, שבקושי או בכלל לא מתקבלים באופן לא מספיק מוצלח ממצלמות דלות פיקסלים. 18 מגה פיקסלים מאפשרים הגדלות ענק, הם מאפשרים לבצע קרופים גדולים ועדיין להישאר עם המון "בשר".

האם כל הזמן נידרש לכמות זאת של 18 מגה? התשובה היא כמובן, לא. המצלמה מאפשרת לצלם ברזולוציות רגילות נמוכות יותר. ניתן למשל לבחור לצלם באופן רגיל (JPEG) בפחות מגות של פיקסלים לצילומים רגילים בהם אין צורך בפרטי פרטים.

יחד עם זאת, גם ב-7D ניתנת האפשרות לצלמי ה RAW לצלם גם ברזולוציות נמוכות של 4.5 מגה ו-10.1 מגה פיקסלים (הנקראות mRAW / sRAW), בנוסף לפורמט RAW הרגיל של 17.9 מגה. דבר זה מעניק את היתרונות של שימוש בתכונות של RAW ומאידך עדיין נשמרת הרזולוציה הנמוכה.

Img1

הצג האחורי

ב- 7Dהותקן צג LCD המכיל 920,000 נקודות אשר פרושות על גבי משטח אלכסוני של "3. צג זה מכיל רמת פירוט מרשימה ברזולציית VGA עם 640X480 פיקסלים.
למרות ש-Canon כבר ביצעה שימוש בצג מפורט לפחות בשתי מצלמות, היא מצאה לנכון לשדרג את הביצועים של הצג האחורי ע"י החדרת טכנולוגיה חדשה בשם Clear View II LCD. מבחינה טכנית, מה שבוצע זה הסרת מרווח-האויר שבין שכבת המעטה המגן לבין הנוזל הקריסטלי עצמו. הפעולה הזאת תורמת לכך שמתקבל פחות בוהק במסך בצילומי החוץ. גם ב-7D כמו גם ב-5DMKII הותקן חיישן שמגביר את עוצמת ההארה בהתאם לתאורה הקיימת.

* את חשיבותה של תצוגת LCD איכותית תוכלו לקרוא במאמר הקודם שלי על ה-5DMKII.

2 מעבדי DIGIC 4

כידוע, עבודה עם מעבד מסוג DIGIC 4 מאפשרת עיבוד תמונה בקצב מהיר מאוד באמצעות ממיר A/D ברוחב של 14 ביט לכל צבע. משמעות הדבר היא השגת מידרג גוונים איכותי, מדויק, רחב וטוב יותר.
כמו כן, מתקבל שיפור משמעותי בהשגת פרטים בגוונים הבהירים ובצלליות, ותמיכה מלאה בכרטיסי זיכרון בטכנולוגיה המהירה שלUDMA .
ב- 7D הותקנו 2 מעבדי תמונה חדשים מסוג DIGIC 4, כפי שנהוג בסדרות המקצועיות EOS 1D. מעבד DIGIC 4 מהיר ב-25% לעומת המעבד הקודם DIGIC 3. ולכן השימוש בשני מעבדים בו זמנית מאפשר למצלמה להספיק לצלם ולעבד 8 תמונות של 18 מגה פיקסלים בשניה אחת, כולל פורמט RAW 14Bit.

Img2

צילום וידאו באבחנה גבוהה 1080p Full HD

לאחר פריצת הדרך הראשונה שנעשתה ב-5DmkII בהחדרת צילום וידאו באבחנה גבוהה Full HD, פתאום הדבר נראה ברור ומובן מאליו. ולכן כל מצלמה DSLR אשר מכבדת את עצמה תכיל תכונה זאת בעתיד לבוא. לפיכך, זאת הפעם השניה בשוק ה-DSLR שמצלמה אחת משלבת גם יכולת של צילום סטילס וגם יכולת של צילום וידאו באיכות פנומנלית באבחנה גבוהה,1920×1080 פיקסלים לפריים.

כפי שאמרתי בתחילת דבריי, Canon מראיינת ומקשיבה ללקוחותיה. והנה, ב-7D כל נושא הוידאו קיבל התייחסות חשובה נוספת. התאפשרה שליטה ידנית ברגישות, בצמצם ובמהירות, כבר בשלב השקת המצלמה. התווספו המון אופציות להקלטת וידאו בשיטות PAL /NTSC ברזולוציות שונות ובקצבים שונים:
(1920×1080 (29.97, 25, 23.976 fps

(1280×720(59.94,50 fps

(640×480 (59.94, 50 fps

* fps=frames per second

הערה: שימו לב לקצב צילום 59.94 תמונות בשניה. אחד מהיתרונות בקצב הזה שניתן ללכוד סצינות וידאו בעלות התרחשויות מהירות למשל: צילום שלדג.

ובנוסף, "נולד" כפתור יעודי לצילום וידאו במיקום ארגונומי, נוח לצילום, במוד Live view / movie.

Img3

המצלמה מאפשרת יצירת קליפים באורך של 4GB ברמות איכות שונות של FULL HIGH DEFINITION. ו – SD VIDEO. תכונה זאת מאפשרת לצלם עיתונות שנשלח לסיקור, לחזור גם עם סרטונים קצרים. דבר שנותן עליונות סקופית בעיקר בעידן האינטרנט.

זאת ועוד, צילום של 30/25 פריימים בשניה ברזולוציה 1920*1080 מאפשר לבחור את הפריים הכי איכותי: זה שמכיל את האימפקט הצילומי החזק ביותר מתוך סרטון. איכות זו מאפשרת לצלם אירועים למתג לוידאו תוך כדי צילום סטילס, וליצור בנק של קליפים קצרים מתוך האירוע. זהו בונוס ללקוח אשר בנוסף לדיסק התמונות והסרט של האירוע, הוא מקבל אוסף מרוכז של קליפונים נבחרים, כמו למשל מ"אחורי הקלעים", בזמן איפור הכלה.

הגמישות לעבור בהינף כפתור לוידאו, נותנת לצלם האירוע עדיפות שיווקית מעין כמוה, לעומת צלם שאין לו את היכולת הזאת.

צילום וידאו ב-7D , זה לא עוד צילום וידאו רגיל. ובכן, מה המיוחד? עצם העובדה שהמצלמה מאפשרת לחבר אליה עדשות שונות ומגוונות, זה כבר משהו חריג ושונה הנותן לצלם סיבה למסיבה.

למשל, צילום וידאו בעדשת עין הדג עם זווית משוגעת, או עדשת מאקרו הנכנסת לפרטי הפרטים של החרק, או עדשת טלה כמו 500 מ"מ אשר לוכדת את סיפור הנשרים, וגם היכולת לצלם בעומק שדה כל כך רדוד ולטשטש את הרקע. כל אלה הן בדיוק המעלות שמאפשרות לצלם להביע יצירתיות, והן אינן אפשריות במצלמת וידאו רגילה. לפיכך, ההתעניינות הרבה במצלמה בקרב צלמי קולנוע יעודיים רק הולכת וגוברת.

סירטון הדגמה לאלמנטים בסיסיים לצילום וידאו

http://cdn.sellpoint.net/canon/EOS_7D-11_Movie_Mode_Basics.html

סירטון הדגמה להתאמות עבור צילום בוידאו.

http://cdn.sellpoint.net/canon/EOS_7D-12_Movie_Mode_Settings.html

אני מקווה ומאמין שיבוא יום שיאפשר לא רק מיקוד רציף ממונע, אלא גם מיקוד אוטומטי במוד הוידאו.

עמודים: 1 2 3 4 5 6

תגים: ,