חדשות הצילוםביקורותמאמריםפורום צילום d-spot.co.il  

אומנות ה- RAW

מאת:

עקב הירידה הדרמתית של מחיר מצלמות ה DSLR בעולם, הצטרפו רבים לעולם הצילום המקצועי. חלקם בעל יתרון בצילום סרטי שקופיות ונגטיבים וחלקם בעל יתרון בצילום דיגיטאלי וניהול תמונה. ואחדים אפילו, לא ידעו כלום לפני שקנו.
במאמר הזה ברצוני להציג לכם את יכולתו של קובץ ה RAW ואת יתרונותיו. הרבה צלמם אפילו לא מודעים עד כמה ישתנה עולמם בצילום עם קובץ RAW ועד כמה איכותית מצלמת ה DSLR שלהם יכולה להיות.
RAW זה עולם אחר לגמרי, וצילום בכל פורמט אחר הינו בזבוז מושלם של איכות יקרה, ומרחב גוונים עצום.



מהו RAW

קובץ RAW הוא קובץ טהור, אשר מכיל את נתוני התמונה כפי שיצאו מהחישן ללא עיבוד מהמצלמה. לאחר הצילום בקבצים כגון JPEG או TIFF, המצלמה מעבדת את המידע אשר מגיע מהחיישן ומוסיפה לו את הגדרות המצלמה כפי שכוונו באותו הזמן. (רוויה, גוון, איזון לבן, חדות…) לאחר שהמצלמה יצרה את קובץ הJPEG או הTIFF, אין יותר אפשרות לשנות את אחד ההגדרות שהופעלו.
כאשר מצלמים בRAW, המצלמה אינה מעבדת את התמונה כלל, אלא רק מכניסה את נתוני הגדרות המצלמה לתוך ראש הקובץ. (זאת הסיבה שקובץ הRAW גם מכונה כ-הנגטיב הדיגיטאלי)
את קובצי הRAW יש לעבד בתוכנות המיועדות לכך, אשר בדרך כלל מגיעות יחד עם המצלמה. כאשר פותחים קובץ RAW בתוכנת העיבוד, ההגדרות שהיו מצוינות במצלמה בזמן הצילום נקראות מראש הקובץ ומאפשרות הגדרה מחדש ועקיפה שלהן בתוכנת העיבוד לשביעות רצון המשתמש.
לסיכומו של דבר, עבודה בRAW מאפשרת לצלם להגדיר את כל הגדרות המצלמה לאחר הצילום, בנוחות, על מסך המחשב ובכוח עיבוד גדול יותר.

*הערה, כל הדוגמאות במאמר צולמו במצלמת Nikon D100 ועובדו בNikon Capture 3.5

יתרונות

מרווח גוונים ואיכות

מרווח הגוונים של קובץ הRAW הינו גבוהה בהרבה מקובץ הJPEG, ומאפשר ניצול מלא של חישן המצלמה. רוב המצלמות הקיימות קיום בשוק ומאפשרות צילום בRAW מצוידות בחישן בעל 12 BIT של עומק צבע לכל ערוץ. 12BIT הינם 4096 גוונים (2^12). קובצי JPEG, מאפשרים צילום ב8BIT בלבד אשר בחישוב קטן מתקבלים כ256 גוונים לכל ערוץ (R.G.B). אין שום טעם בללכוד תמונה עם 4096 גוונים שונים לכל צבע ומיד לאחר מכן, להוריד את כמות הגוונים ל256. צילום בRAW, יאפשר שמירה על מרחב הגוונים. שינוי שכזה מורגש מאוד בהחלקת הגוונים. המצלמות של היום מצלמות ב12 BIT, אך בזמן עיבוד ממוחשב הקובץ מיוחס כאל 16BIT.

על המידע הטהור המגיע מהחישן, יש להפעיל אלגורמיותים מיוחד אשר יבצע אינטרפולציות צבע, חדות ועיבודים נוספים. מחשב המצלמה אינו חזק כמו המחשב הביתי. במחשב הביתי ניתן להפעיל חישובים מדויקים יותר ומסובכים יותר אשר יניבו תוצאות טובות יותר.
כאשר מעבדים בכוח החישוב של המחשב הביתי, בדרך כלל, יחולו מספר יתרונות מאשר העיבוד פנימי של המצלמה:

צבעים מדייקים יותר
חדות גבוהה יותר
הרבה יותר פרטים
פחות בעיות
moiré

לסיכום, קובצי הRAW מאפשרים ניצול מלא של המצלמה ויכולותיה לקבלת האיכות הטובה ביותר.

*הערה- כאשר המאמר מדבר על BITים ועומק צבע, ההיתיחסות הינה לערוץ צבע אחד בלבד מתוך שלושת ערוצי היסוד RGB. בדרך כלל, בעיבוד ממוחשב וסורקים, מתיחסים לעומק צבע בשלושת הצבעים יחדו כלומר 8BIT אדום +8BIT ירוק+ 8BIT כחול-36 BIT לכל הצבעים, קרי 36BIT לתמונה כולה. במצלמות דיגיטליות נהוג לדבר רק בערוץ אחד של עומק צבע.

פיצוי חשיפהבתוכנות עיבוד בRAW ניתן לבצע פיצוי חשיפה דיגיטאלי של בדרך כל כשני סטופים +/- EV . חשוב להדגיש, אין זה אומר כי ניתן בעצם לשנות את החשיפה שבה החיישן הייה חשוף לה. פיצוי חשיפה דיגיטאלי חל על הפיקסלים הקיימים בתמונה וכל הבעיות של הבהרה או הכהתה של תמונה בעיבוד ממוחשב חלות עליו.
קובצי RAW בעלי 12 BIT מאפשרים לכידה של כל המרחב הדינאמי של חישן המצלמה ויאפשרו ניצול מלא של המרחב הדינאמי בעת תיקון פיצוי החשיפה. בצילום ב8BIT, תוצאות הפיצוי יהיו מוגבלות מאוד. מצלמה בעלת מרחב דינאמי גבוה תאפשר פיצוי חשיפה של +1.5EV לפני הופעת רעש בלתי נסבל. פיצויי חשיפה לכיוון השלילי (-) EV, תלוי במחלקות בקשר לסוג המצלמה, מפני מלבד למרחב הדינאמי, ישנם עוד מספר גורמים התלויים באפשרות חישן המצלמה לבצעה פיצוי חסר.
במצלמת D100, ניתן ללא בעיה לפצות חסר בסביבות ה-0.75 EV, במצלמות 10D ניתן אפילו כמעט להגיע ל1-EV. למעשה, הגדרות אלו תלויות בהגדרות הרגישות של המצלמה שנקבעו על ידי היצרן ביחס לחישן. לדוגמא, במצלמות מסוג קודאק בעלות רגישות של 80ISO, ניתן לפצות חסר בסביבות 0.75-1.7 EV ללא בעיה ולשחזר פרטים שאבדו. הסיבה לכך היא מפני שהחישן שברשותם עובד ברגישות נמוכה יותר מאשר נקבעה על ידי קודאק.
בעת פיצוי בתוכנת הRAW אנו נהנים מהתאמה מושלמת של התוכנה לעקומת המצלמה שהוגדרה על פי היצרן, ועל ידי כך ניתן: לשמור על צבעים, לשמור על עקומת המצלמה, לשמור על סטיות מהתחום הדינאמי ולשמור על עקומת גמא נכונה.
הדגמה מעשית:
התמונה הזו צולמה בתנאי לילה בחשיפת חסר.


התמונה הזו, עובדה בתוכנת NC, ועברה פיצוי חשיפה של 1 סטופ EV+

חדות

בכל מצלמה ניתן להגדיר את רמת החידוד אשר תופעל על התמונה לאחר הצילום. מאחר שהגדרה זו מתבצעת בצורה ממחשבת, כלומר אין ההגדרה נוגעת בצורה מסוימת לחישן, ניתן לשנות אתה בתוכנת העיבוד לפי רצונכם. היתרון לכך, הוא עצום, משום שהתוכנה מסוגלת לבצע חידוד בצורה טובה יותר, ואף מאפשרת שינוי החדות במקרה של חדות יתר או חסר. ברוב המצלמות, קובץ הRAW מפיק יותר חדות מקובץ הJPG.

הדגמה:
אנו ניבחן בהגדלה את חדות התוכנה. זו היא לא השוואה בין JPEG לRAW אלא רק הדגמת יכולות.
התמונה המקורית:

הגדלות:

ללא חדות כלל, כפי שהתמונה באה מחישן

LOW

NORMAL

HIGH

עמודים: 1 2 3 4

תגים:

  • מאת מאמר חדש - אומנות ה- RAW» d-spot.co.il - אתר הצילום הדיגיטלי הישראלי:

    […] מאמר חדש באתר המסביר מהו קובץ RAW מה הם שימושו, מה הם היתרונות והחסרונות בשימוש בקובץ הRAW. עוד מסביר ומצדיק המאמר שכדי להבין וללימוד את המצלמה יש לעבוד עם RAW. […]