חדשות הצילוםביקורותמאמריםפורום צילום d-spot.co.il  

ניהול צבע – החוליה החסרה

מאת:

תארו לכם את הסצינה הלא דימיונית הבאה: צילמנו תמונה במצלמה דיגיטלית, העברנו אותה למחשב והתחלנו לעבד אותה. ביצענו את התיקונים הרגילים: תיקוני צבע, בהירות, ניגודיות וכ"ו.
מלאי גאווה בצבעים העשירים והמדוייקים של התמונה, מטעינים נייר "פוטו" איכותי במדפסת הזרקת הדיו הביתית ומאשרים את ההדפסה. התוצאה המאכזבת לא מאחרת לבוא, אחרי כל העבודה על עיבוד התמונה ותיקון הצבעים- האיזון ללבן הוא לא איזון ללבן והצבעים החליטו לבצע סטייה לכיוון גוון שנבחר עצמאית על ידם.

שורש הבעיה
לכל מכשיר צבעים שונים. מצלמות (גם אם הן של אותו יצרן) מפיקות צבעים שונים, סורקים סורקים את אותו צבע בצורה שונה, מסכים מציגים צבעים שונים ומדפסות מדפיסות צבעים שונים.
הבעיה לא יכולה להיפתר בסדר גודל של יצרן משום שגם אם לדוגמא יש סורק ומדפסת של EPSON, המסך יהיה של חברה אחרת..
בגלל המעבר בין מכשירים שונים של חברות שונות נדרשת שותפות של כמה חברות-.בדיוק בשל סיבה זו הוקם ארגון ICC – International Color Consortium במטרה לשמור על צבעים נאמנים ברחבי הרשת ובין מכשירים שונים. מבט מהיר ברשימת החברים ממחיש את חשיבות ניהול הצבע בהכילו את כל החברות המובילות בצילום ובדפוס בינהן: Epson, Fuji, Adobe, CANON, HP, AGFA וכ"ו.
הרעיון הוא צירוף תג לכל קובץ שיגדיר באילו צבעים בדיוק הקובץ משתמש. תג זה נקרא פרופיל. ניתן לצרף פרופילים לקובץ כבר בשלב יצירת הקובץ (הסריקה או הצילום) או בשלבי עיבוד התמונה.
גם למכשירים איתם נעבוד כדי לצפות בקובץ ניצור פרופילים (פרופילים למסכים, מדפסות וכ"ו) וכך נדע אילו צבעים המכשירים האלו יכולים לבטא. ניתן ליצור פרופילים בעזרת ערכת כיול (די יקרה יש לציין) או להוריד פרופילים מהאינטרנט.
כל שנותר לעשות הוא לגשר ככל הניתן בין הפרופיל של הקובץ לפרופיל המסך/ הסורק- תהליך זה נקרא המרה. כך מתאפשרת שמירה על צבעים דומים ככל הניתן במעבר בין מכשירים שונים, גם אם הם של חברות שונות.

ניהול צבע במצלמות וסורקים
הבעיה מתחילה כבר מהמצלמות והסורקים. חיישן רגיש לאור מקבל כמות אור מסוימת ומתרגם אותה לצבע.
הצבעים שתוכל להפיק מצלמה תלויים בחיישן ובממיר המתרגם את האור לצבע.
כל מצלמה מסוגלת ליצור טווח צבעים שונה בתאורה מסוימת. טווח הגוונים משתנה בין מצב תאורה אחד למשנהו. עקרונית, בעבודה בתנאים סטריליים (בצילום אולפן למשל) בהם ניתן לשלוט בקפדנות על מצב התאורה, ניתן להכין פרופיל המותאם למצב תאורה ספציפי ע"י צילום מטרת צבע סטנדרטית, העברת הנתונים למחשב ויצירת פרופיל בתוכנה ליצירת פרופילים. משום שלא ניתן ליצור פרופילים לכל מצב תאורה בצילום מחוץ לסטודיו, ישנם 2 פרופילי סטנדרט עיקריים: ADOBE RGB, SRGB.
בבחירה בין השניים נעדיף את מרחב ה ADOBE RGB שיעניק טווח גוונים רחב ודומה יותר למציאות.
ברוב מצלמות החובבים אין אפשרות בחירה ואנו נאלצים להסתפק במרחב SRGB. הצבעים שתעניק מצלמה כזו יהיו חזקים ובוהקים במיוחד (במצלמות מסוימות אף נוטים למלכותיים).

* לחצו על התמונות להגדלה- מומלץ לפצל את את המסך ולפתוח את שתי התמונות במקביל, אחת ליד השניה כדי לראות את ההבדלים בין מרחבי הצבע

AdobeRGB SRGB


שימו לב לצבעים הבוהקים במרחב ה SRGB לעומת גווני ה AdobeRGB, בעיקר בגווני האדום והוורוד.

חשוב לציין כי המצלמה מצלמת את כל טווח הגוונים שהחיישן מסוגל לראות ומיד לאחר מכן, בשלב העיבוד בתוך במצלמה, תוחמת אותו לפרופיל מסויים.
רוב המצלמות, גם אלו שתוחמות את התמונה למרחב צבע לא מצרפות את הפרופיל בשלב הצילום. ניתן לצרף את הפרופיל מאוחר יותר בשלב העיבוד אם נדע באיזה מרחב צבע עובדת המצלמה.
הערה קטנה לגבי קבצי RAW: הקובץ הקסום הזה שומר את התמונה, להזכירם בדיוק כפי שהיא צולמה. לכן, בצילום בקובץ RAW ניתן לשנות את מרחב הצבע לאחר הצילום בתוכנת היצרן. ומדוע טוב הדבר? נניח שבעתיד ייצרו מרחב צבע גדול יותר המתאים לאותה מצלמה- נוכל להרוויח פרטים שלא ראינו בעבר ולנצל נתח נכבד יותר ממה שהחיישן ראה.

ניהול צבע במסכים
חשוב לשמור על מסך מכוייל (מדוייק מבחינת צבעים עד כמה שניתן) כדי שנוכל לצפות בתמונות בצורה מהיימנה. כיול מסכים ניתן לבצע בצורה מקצועית עם ערכת כיול המודדת את הצבעים שמקרין המסך ומובילה לתיקונם, או בעזרת ADOBE GAMMA- תוכנת עזר לכיול מסכים שמצורפת לפוטושופ.
מסכים מסוג CRT (מסכי המחשב הרגילים) פועלים בעזרת פוספרים (אלמנטים מפיצי אור) בצבעי אדום ירוק וכחול. לכל יצרן פוספרים בצבעים מעט שונים, ואם לא די בכך- הפוספרים מתיישנים ומשנים את עוצמת ההארה שלהם עם הזמן.
בחלק מהמסכים ניתן להגדיר גם טמפרטורת אור (בדומה לאיזון ללבן במצלמה) שגם היא משפיעה על צבעי התמונה הנראית על המסך (ומשפיעה גם דרך אגב על קצב התיישנות הפוספרים האדומים והכחולים).

מסכים מסוג LCD (מסכים שטוחים) בנויים בין היתר מקריסטלים נוזליים המפיצים אור כתגובה אלקטרונים.
שוב, לכל יצרן ומסך צבעים משלו.
הדרך הפשוטה (והבסיסית) ביותר לכיול מסך היא ADOBE GAMMA הקיימת בתוכנת פוטושופ גרסה 5.5 ומעלה.
כניסה ללוח הבקרה, ולחיצה על ADOBE GAMMA תפתח חלון כיול צבע. בעבודה עם ה WIZARD הכל יחסית ברור, רק דגש קטן בנוגע לטמפרטורת הצבע (ב WIZARD מופיע כ Monitor white point):
במצלמות, תפקידו של האיזון ללבן (White Balance) הוא לאזן את הצבע בתמונה לתאורה הדומה לתאורת אור יום. גם בצילום דיגיטלי וגם בצילום אנלוגי- אם ברצוננו לבחון צבע בתמונה הדבר נעשה תחת תאורה של אור יום- 6500K. גם המסך שלנו צריך להיות מכוון לטמפ' זו אם ברצוננו לקבל תמונה נאמנה. את שינוי טמפ' הצבע ניתן לבצע דרך הגדרות המסך (קיים ברוב המסכים החדשים).
שימו לב: יכול להיות שהמסך יראה צהבהב בצורה חריגה כשתעבירו אותו לטמפ' 6500K, זאת משום שרוב האנשים עובדים בדרך כלל עם טמפ' 9300K (המעניקה גוון כחלחל). לאחר שתתרגלו למסך בטמפ' 6500K, לא תוכלו לחזור למסך הכחול שכל כך אהבתם בעבר.
בסופו של ה WIZARD תצטרכו לשמור קובץ- קובץ זה הוא הפרופיל המגדיר את התנהגות המסך שלכם (שימו לב לסיומת הקובץ: *.icc).
יש ליצור פרופיל למסך בערך פעם בשבועיים, לכן מומלץ לשמור את הקובץ בשם התאריך של אותו יום.
שימו לב כי מסכים מאבדים את יעילותם לאחר שנה וחצי בממוצע, לאחר מכן, צפויות בעיות בתצוגה והכיול לא יהיה מושלם.

ועכשיו כשהמסך מכוייל ואפשר לראות את הצבע האמיתי של הדברים..

עבודה עם פרופילים בפוטושופ
כפי שציינתי קודם, רוב המצלמות אמנם תוחמות את התמונה לפרופיל, אך לא מצרפות אותו לקובץ. את צירוף הפרופיל נוכל לבצע בפוטושופ כדי שהתמונה תוכל לשמור על צבעים מדוייקים ככל הניתן גם בהדפסה ומסכים שונים.

תחילה יש לכוון את הגדרות ניהול הצבע בפוטושופ:
בתפריט Edit יש להכנס ל- Color Settings (בפוטושופ ישן מגרסה 6.0 Color Settings ימצא בתפריט File).

תפתח תיבת שיחה דומה לתיבה הבאה:

לנו אין צורך בכל ההגדרות משום שחלקן מותאמות גם לדפוס ועבודה גרפית (הגדרות CMYK למינהן), לכן אתמקד בהגדרות ה RGB ההכרחיות הרבה יותר לצילום.

עמודים: 1 2 3

תגים: ,