חדשות הצילוםביקורת מצלמותמאמרים על צילוםפורום צילום d-spot.co.il  

Kodak DCS Pro SLR/n

מאת:

Kodak DCS SLR/n. נכון, לא המצלמה ההכי חדשה בשוק אך בהחלט אחת מהמעניינות ביותר. אין ספק, הייתה לה תקופה שגרפה התעניינות עצומה בעולם כולו. הכול התחיל בתערוכת פוטוקינה 2002 כאשר קודאק הכריזה על Kodak DSC14n, מצלמת פריים מלא בעלת 14 מליון פיקסלים במחיר סביר- חלום.

אולם לקודאק לקח מעט זמן לשחרר את החלום לשוק הרחב, הפיתוח היה מעט יותר איטי מהמתוכנן, המחיר התייקר בכמה דולרים והפעם הראשונה שבאמת ראינו תוצאות מהמצלמה הייתה בתערוכת PMA 2003. הDCS14n הייתה מצלמה חלוצה, היו לה את היתרונות שלה ואת החסרונות שלה. מבין החסרונות, היו שניים שבלטו באופן משמעותי. האחד היה רעש והשני – סטיות צבע. המצב לא היה גרוע, אבל הוא גם לא היה נעים. קודאק מיהרה לצאת עם מצלמת עדכון ובPMA2004 קיבלנו את הבשורה.

מיד לאחר שקודאק הכריזה על DSC SLR/n, מצלמת פריים מלא המבוססת על Nikon F80 המתאימה לביוניט ניקון, בתערוכת CeBit 2004 הציגה קודאק את אחותה. Kodak DCS SLR/c- האות C עומדת מאחורי המילה Canon,מצלמה המתאימה לביוניט קנון. אומנם המצלמה בנויה על בסיס גוף של סיגמא אך החלק הדיגטלי נשאר זהה לזה של גרסת הניקון. עכשיו גם משתמשי קנון יכולים לעשות שימוש בחיישן פריים מלא במחיר סביר.

הKodak DCS pro SLR/n הוצגה כמצלמה שבאה לפתור את כל הבעיות היותר קריטיות של קודמתה. המצלמה הציגה פתרון לבעיות בארבעה שינויים עיקריים. הראשון שבהם הוא חיישן הCMOS אשר באופן מפתיע לא מיוצר על ידי קודאק עצמה. לפי ההכרזות אז, תאי הפוטודידוה של החישן שונו מתאים לא סימטריים לתאים סימטריים אך שום שינוי אחר בחיישן לא נעשה. השינוי, כך נאמר בהכרזה, יבטל את הצורך בביצוע התאמות לכל עדשה ועדשה כפי שהDSC 14n דרשה. קודאק טענה, כי האור המגיע מהחלק האחורי של העצמית היה פוגע בתאים הלא סימטריים ויוצר תופעות סטייה ירוקה/מגנטה. תאימות עדשה, או Lens Optimization הייתה אפשרות בDCS14n שתקנה את סטיית הצבע בעזרת סטייה נגדית. באותו הזמן חשבנו שאנחנו נפתרים אחד ולתמיד מהצורך לבצע תאימות לעדשות, אך הצורך בתאימות או Lens Optimization מצא את דרכו גם לDCS SLR/n.

השינוי השני שבוצע במצלמה היה לוח המעגלים האנלוגי אשר דואג להמיר את המתחים לערך דיגיטלי. לפי קודאק השינויים שהיא עשתה בלוח, בנוסף לשינויים בחיישן עצמו, גרמו לירידה בכמות הרעש ולעליה משמעותית ברגישות. אולם היה שינוי שלישי שהיה צריך להיכנס למצלמה, והוא מסנן האינפרא אדום.
מצלמות דיגיטליות צריכות לסנן את האור האינפרא אדום מהחישן, אשר רגיש אליו, כדי למנוע סטיות צבע. קודאק השתמשה במסנן דו צבעי בכל המצלמות שלה, לא ברור בדיוק מאיזה סיבה, לפי קודאק המסנן הוא זה שהיה אחראי לבעיות ההבהקהאדום בגבולות אובייקטים נוצצים והבהקות. בנוסף, קודאק טענה כי המסנן הישן היה גורם לאור לקפץ בין החישן לבין האלמנט האחורי של העדשה ולגרום להחזרות אור פנימיות. מעניין, שלאף מצלמה קודמת של קודאק לא הייתה בעיה כזו חמורה עם עיצוב המסנן.
הפתרון של קודאק הוא מסנן אינפרה אדום סופג אשר פועל אחרת ממסננים מקובלים. מסנן אמור להפחית את תופעת הבוהק וגם נראה שהוא עושה זאת. החיסרון של המסנן החדש הוא בספיגה של בערך חצי סטופ מהאור. כתוצאה מכך רגישות המצלמה הועלתה מ80ISO ל160ISO, לא משמעותי.

השינוי המשמעותי הרביעי הוא בצריכת החשמל, מנגנון צריכת החשמל ב14n היה פועל באופן תמידי גם כאשר המצלמה נכנסת למצב צריכת חשמל מוגבלת. קודאק שינו את הדרך שבה המערכת עובדת, מנגנון צריכת החשמל פועל כרגע רק כאשר המצלמה פעילה כך שצריכת החשמל של הSLR/n בהחלט ברמה מקובלת.

המאמר ותכולתו כולל תמונות, איורים וטקסט, נתונים לזכויות יוצרים של מקס פנסון www.d-spot.co.il אין להעתיק, להשתמש, להעביר ולהציג, חלק מתוך המאמר או את המאמר כולו באופן מסחרי ללא רשות. לקבלת רשות, אנא פנו למשוב. מותר לשמור את המאמר לצורך קריאה או הדפסה בלבד.

הזכויות שמורות מקס פנסון- CopyRight Max Penson- www.d-spot.co.il

עמודים: 1 2 3 4 5 6

תגים: